2009. 08. 28. (XIII/35)
Hídemberek

Hídemberek

2009. 08. 28.
A Margit híd újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez – legalábbis ezt ígérik a felújítást végző szakemberek. Addig is a fővárosiak azon izgulhatnak, hogy a felújítási finisben nem bénul-e meg Budapest közlekedése. A részleteket Horváth Zoltántól, az MH 2009 Konzorcium projektvezetőjétől kérdeztük meg.  A Margit híd rekonstrukcióját az MH 2009 Konzorcium végzi el. Kikből áll ez a konzorcium és mi az ön feladata?– A konzorcium három nagy cég összefogásából jött létre. A konzorcium vezetője a Közgép Zrt., aminek meg­le­hetősen nagy gyakorlata van hídépítésben, hídrekonstrukcióban. Így például ők építik Szolnokon a Tiszán átívelő gyalogoshidat, aminek alig két hete helyezték el az alapkövét. A másik konzorciumi tag az A-Zrt., a harmadik pedig a Strabag MML Kft. Az erők egyesítésére azért volt szükség, mert egy hídrekonstrukció már magában is nagyon bonyolult dolog, de mindezt úgy elvégezni, hogy közben folyamatosan biztosítjuk a villamos-, autóbusz- és gyalogosforgalmat, és ehhez képest rendkívül szűk határidővel dolgozunk, így kiemel­kedően összetett a munka.Bizonyára hatalmas dugók lesznek a híd lezárása miatt. Mit tudnak önök ez ellen tenni?– A kivitelező konzorcium legfeljebb csak annyit, hogy minél gyorsabban dolgozunk. Persze mi is minden alkalommal felhívjuk a figyelmet arra, hogy senki sem számíthat arra, hogy ugyanúgy fog közlekedni Budapesten a Margit híd lezárása után, mint azelőtt. Ha nem változtatnak az emberek a közlekedési szokásaikon, akkor ma még elképzelhetetlen dugókra kell számítani szeptember elseje után. Ezért a fővárosi önkormányzat számtalan közlekedésrendészeti változtatást végzett, de ennek ellenére is elkerülhetetlenek a korábbinál sokkal nagyobb dugók a következő egy évben.A Fővárosi Önkormányzat készíttetett egy tanulmányt, amely szerint az Erzsébet és az Árpád híd a Margit híd korábbi forgalmának csak 30-40 százalékát lesz képes átvenni. Ennél több gépkocsi nem tud átjutni a Dunán a jelenlegi hidakon. Gondolom, ezért is ragaszkodtak ahhoz, hogy az áté­pítés idején a villa­mos­for­galom folyamatosan fennmaradjon a hídon. Viszont azt írta az első sajtóanyagban a főváros, hogy az építkezés idején összesen háromszor kell áthelyezni a villamossíneket a hídon. Ezt hogyan kell érteni?– A híd rekonstrukcióját technikailag rendkívül bonyolulttá teszi, és meg is drágítja, hogy a rekonstrukció idején a busz-, villamos- és gyalogosforgalmat biztosítani kell. Ezért amikor az északi oldalt rekonstruálják, akkor a délire kell átvinni a síneket, majd amikor ezt javítják, akkor az északi oldalra, végül pedig középre. Ráadásul ez nemcsak 2400 méter sín építését jelenti, hanem a híd két oldalán (az ideiglenesen kialakítandó sínek alatt) meg kell erősíteni a híd szerkezetét is. Azt gondolom, hogy ebből bárki megérti, hogy így sokkal drágább az építés, mintha teljesen lezárják a hidat, s a rekonstrukció legvégén kicserélik középen a síneket.A napokban kerékpárosok tiltakoztak amiatt, hogy a déli oldalon nem, hanem csak a híd északi oldalán lesz kialakítva kerékpársáv. Tudom, hogy ezt a döntést nem a kivitelező hozta, hiszen önök azt építik meg, amit a főváros  megrendel. Ráadásul tudjuk, hogy csak néhány évet kell a kerékpárosoknak így kibírniuk, hiszen a főváros tervei szerint a nem túl távoli jövőben a Lánchíd gyalogos- és kerékpároshíd lesz. Azonban az átépítés idején kerékpárosok használhatják a Margit hídon a járdát?– Igen, de csak a KRESZ szabályainak megfelelően. Ez azt jelenti, hogy a járdán a kerékpárokat csak tolni lehet, mivel a gyalogosok közti cikázás rendkívül veszélyes lenne. A  kiadott közlemények szerint egy évig nem lehet majd személygépkocsi-forgalomra használni a Margit hidat, tehát mondjuk jövő augusztusig. Viszont az építkezés csak 2011 tavaszán, nyarán fejeződik be. Tehát a híd használatba vétele után még bő fél évig dolgozni fognak rajta továbbra is?  Mit fognak akkor csinálni?Akkor a műemléki helyreállítást, a korrózióvédelmet és más, ezekhez kapcsolódó feladatokat fogunk elvégezni. A „régi” Margit híd rekonstrukciója a legkorszerűbb technikával fog megtörténni. Így például olyan festékeket alkalmazunk, amelyek legalább 25 éven át fogják megvédeni a híd szerkezeti elemeit. A műemléki helyreállítás után pedig azt mondhatom, hogy a híd szebb lesz, mint amit a budapestiek ismernek. Ugyanis a második világháború után nagyon sok elemet csak leegyszerűsítve, korábbi szép­ségétől megfosztva állítottak elő –, ami  érthető  volt a háború után, amikor az számított, hogy minél gyorsabban lehessen újra közlekedni a hídon. Most viszont helyre fogjuk állítani az egykori míves hídelemeket, a régi kandelábereket és mindazt, amitől a Margit híd Budapest egyik legszebb, leglátványosabb hídja lesz. Addig azonban a buda­pestiektől türelmet és együtt­működést kérünk, és elsősorban azt, hogy értsék meg: az építkezés idején át kell szállni a tömegközlekedésre, ha nem akarnak folyamatosan dugókban ülni. De bízunk benne, hogy a budapestiek ezt meg fogják érteni, s cserébe egy olyan megújult, megszépült és biztonságos Margit hidat kapnak vissza, amire méltán lehetnek majd büszkék a fővárosiak.
2009. 04. 10. (XIII/15)
Gyurcsány árnyéka

Gyurcsány árnyéka

2009. 04. 11.
Ma még nem tudni, hogy Bajnai Gordon ugyanott folytatja-e a kormányzást, ahol Gyurcsány Ferenc abbahagyta. Ha igen, akkor a szocialisták nem sok időt jósolnak a Bajnai-kormánynak, amelynek még a legoptimistább hívei is szeptemberig látják a jövőjét. Gyurcsány kormányzását állandó viaskodás jellemezte az MSZP vezérkarával, aminek a kormányzás bizonyos szakaszaiban az volt a jellemzője, hogy a miniszterelnök a szocialista politikusokat nem túl jelentős minisztériumok élére delegálta, a hozzá lojális embereket pedig a legfontosabb pozíciókkal bízta meg. 2006-ban egyébként két kormány létezett, az egyik volt a hivatalos, végrehajtásért felelős régi tárcák,  a másik pedig a lényegi döntéseket meghozó úgynevezett kormánykabinet és a fejlesztési tanácsok, illetve az államreform-bizottság által kialakított grémium. Ez utóbbiakban kiemelt helyet kaptak Gyurcsány „emberei”, így Draskovics Tibor, Kóka János, Bajnai Gordon, valamint Szetey Gábor. A kormányzás nehézségei miatt ezek a szervezetek idővel fokozatosan megszűntek. Két olvasata van ennek a folyamatnak. Az egyik szerint az MSZP régi, avíttas „öregei” ellehetetlenítették ezeknek a működését, és a szocialisták „bedarálták” a blairi, modern szociáldemokráciát képviselni akaró, progresszív Gyurcsányt. A másik verzió szerint egyszerűen nem működött a gyurcsányi vízió, a teljesítménynélküliség és olykor a személyek alkalmatlansága okozta ennek a működési modellnek a végét. Mindenesetre az elmúlt évek vesszőfutása azt jelzi, hogy Gyurcsánynak nem sikerült azt a mintát megtalálni, ami stabilitást hozott volna a kormánya működésébe.       Bajnai Gordon első lépései alapján úgy tűnik, hogy ő is arra az útra próbál visszamenni, ami a kormány MSZP-tlenítését jelentené. A miniszterelnök-jelölt nyilatkozataiban azt hangsúlyozza, hogy nincs baloldali vagy jobboldali válságkezelés, csak válságkezelés létezik. Az MSZP kongresszusán elmondott szónoklatában kijelentette, hogy nem a szocialisták programja, amit meg akar valósítani. Egyébként nem világos, hogy Bajnainak jelenleg Gyurcsány-e az első számú tanácsadója, vagy nem. Ha igen, akkor lehet, hogy a miniszterelnök úgy távozott, hogy valójában maradt. A lapzártánkkor is tartó, színfalak mögötti sakkjátszmákból úgy tűnt, hogy Bajnai igyekszik a kulcspozíciókat (a pénzügyi, a gazdasági és a kancellári) saját embereivel betölteni. Ez még első látásra akár kapóra is jöhetne az MSZP-nek, hiszen a megszorító intézkedéseket egy „külsőssel” elvégeztetve (a mór megtette a kötelességét, a mór mehet) mentesülhet a kommunikációs következményektől, és megőrizheti maradék baloldali arculatát. Így lenne, ha az MSZP-ben nem gondolkodnának sokan azon, hogy még a válságkezelésnek is lehet baloldali karaktere, hiszen nem mindegy, hogy az úgynevezett kisembereknek mekkora terhet kell viselniük a megszorításokból. Az MSZP elnöksége elfogadott egy olyan javaslatcsomagot, amely arról szólt, hogy miként lehetne a kiadáscsökkentő lépéseket kiegészíteni „baloldali karakterű” elemekkel. A szocialisták állítólag nem akarják felpuhítani a Bajnai-csomagot, hanem olyan bevételt hozó lépéseket szorgalmaznának, amelyek a legmódosabbakat sújtanák. (Például a luxusautók súlyadóját megemelnék.)  Szocialista forrásaink szerint, ha Bajnai Gordonnak nem sikerül megtalálnia a hangot az MSZP-vel, akkor nehéz szituációba kerülhet, mivel a terveit elsősorban a szocialista képviselőkkel tudja megszavaztatni. Ha nem képes az MSZP meghatározó politikusait „tettestársaivá” tenni, akkor abba a helyzetbe kerülhet, hogy a szocialista vezetők külső és kritikus zsűrizői lesznek a tevékenységének, és nehéz lesz akaratát a parlamenten keresztülvinni. Különösen úgy, hogy egyre több baloldali képviselő mondogatja, hogy „a 13. havi nyugdíjat vegye el a Fidesz, ne mi”. Jellemző dilemma az MSZP-frakcióban, hogy ha végrehajtják a Bajnai-csomagot, az tovább erodálhatja a párt bázisát, tehát érdemes inkább most kiszállni, mint később, amikor már annyi híve sem lesz az MSZP-nek, mint most.   Bajnai egyik tanácsadója azt állította lapunknak, hogy nagyjából szeptemberig tudja elképzelni, hogy (persze, ha sikerül létrejönnie a Bajnai-kabinetnek) fenntartható a kormányzóképes többség. A jövő évi költségvetés tervezését ugyanis ekkortól kell elkezdeni, nehezen elképzelhető, hogy újabb „népnyúzónak” tartott intézkedésre rá lehet venni a szocialistákat. A Fideszben egyébként azt a forgatókönyvet is el tudják képzelni, hogy ősszel bedobják a törülközőt a szocialisták. „Bajnaira csak azért van szükség, hogy Gyurcsány váratlan lemondása után időt nyerjenek, az üzleteiket le tudják zárni, és felkészüljenek a kampányra” – fogalmazott a Fidesz elnökségéhez közel álló forrásunk. A jobboldali párt egyébként Gyurcsány-klónként tekint Bajnaira, ezért úgy döntöttek, hogy nem adnak neki és kormányának 100 napos türelmi időt, hanem támadják személyét (hiszen évek óta tagja a Gyurcsány-kabinetnek) és programját (aminek vázát szerintük még Gyurcsány Ferenc és Veres János dolgozták ki).
Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!