Azért is olyan fontos ez a kérdés, mert az algoritmusok döntik el, hogy a felhasználók mit és milyen sorrendben láthatnak, valamint kulcsfontosságú szerepet játszanak a közösségi médiaplatformok növekedésének előmozdításában.
Éppen emiatt ezeket az algoritmusokat a cégek bizalmasan kezelik.
Az Egyesült Államokban a Mark Zuckerberg vezetése alatt álló Metának és az Alphabetnek, a Google anyavállalatának, sikerült kivívniuk maguknak, hogy ezek az algoritmusok üzleti titoknak számítsanak, mikor azok nyilvánosságra hozatalát kérték tőlük.
Nyilatkozatában a Kínai Kibertér Adminisztráció azt írta, hogy az algoritmuslistát folyamatosan frissítik az adatokkal való visszaélések visszaszorítása érdekében.
A felsorolt algoritmusok közül az egyik az Alibaba tulajdonában lévő Taobaohoz (e-kereskedelmi webhelyhez) tartozik.
Az érintett algoritmus termékeket vagy szolgáltatásokat ajánl a felhasználóknak digitális lábnyomuk, illetve korábbi keresési adataik alapján.
A Trivium China politikai kutatócsoport technológiapolitikai kutatási részlegének vezetője szerint az adatok csupán a felszínt érintik.
„Nem úgy tűnik, mintha magukat az algoritmusokat adták volna át” -mondta a vezető.
„Minden egyes algoritmus kapott egy regisztrációs számot, így a Kínai Kibertér Adminisztráció egy adott algoritmusra tud összpontosítani (…). A kérdés inkább az, hogy mi lesz a következő lépés annak ellenőrzésére, hogy az adott algoritmus megfelel-e a kapott kódnak?”
- tette hozzá.
A Kelet-kínai Politikatudományi és Jogi Egyetem Versenyjogi Kutatóközpontjának igazgatója azonban úgy véli, hogy a közölt információk „biztosan sokkal részletesebbek voltak annál, mint amit publikáltak.”
Az algoritmusokat megosztó óriáscégek egyelőre nem nyilatkoztak az ügyben.
(BBC/Hetek