Mesterséges intelligencia segítségével készült kép( Forrás: Shutterstock/PuzzlePix)
2016-ban a britek mindössze 1,8 százaléka járt istentiszteletekre, és a 80 évesek nyolcszor nagyobb valószínűséggel jártak gyülekezetekbe, mint a 21 évesek – de a járvány óta jelentős spirituális fordulat történt. A YouGov és a Biblia Társaság „Quiet Revival” jelentése szerint 2024-ben kétmillióval többen töltötték meg a gyülekezeteket, mint 2018-ban,
a 18–24 éves Z generációs gyülekezetbe-járók aránya pedig csodával határos módon megnégyszereződött, 4-ről 16 százalékra.
Brit keresztény vezetők szerint a növekedés hátterében az áll, hogy a brit társadalom széttagolt, nagy nyomás alatt áll, és a fiatalok nagyon stresszes életet élnek. Egy bizonyos ponton eljutnak a kérdéshez:
„Mi értelme van ennek? Miért küzdök ennyire? Nem csak a pénz miatt, az nem fog elégedettséget adni az életemben. Szükségem van egy jobb iránymutatásra."
Sokan – különösen a fiatalabb generáció – valami mélyebb, a mindennapi élet zaját meghaladó dolgot keresnek. Ez az értelmet, célt és kapcsolatot kereső vágy vonzza őket olyan spirituális terek felé, ahol találkozhatnak Istennel és közösségre lelhetnek.
Ez nem múló trend, hanem egy szélesebb körű, csendesebb spirituális ébredés része.
Még a Biblia eladások is csaknem megduplázódtak az Egyesült Királyságban öt év alatt: 2019-ben az eladások összesen 2,69 millió fontot tettek ki, de 2024-ben 5,02 millió fontra emelkedtek a Nielsen BookScan adatai szerint.
A Covid-járvány lehetett itt a fő tényező, mivel a bizonytalanság arra késztette az embereket, hogy válaszokat keressenek.
Az olyan „új ateistákat”, mint Richard Dawkins és Christopher Hitchens, a közgondolkodásban olyan hangok váltották fel, mint (a történész) Tom Holland és Jordan Peterson, akik nyitottabbak a kereszténység iránt, és nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében.
A fiatalok különösen az autentikusságot keresik, és inkább a hagyományos istentiszteletek és bibliafordítások vonzzák őket, mint azon gyülekezetek felé, melyek kínosan igyekeznek azon, hogy "trendik" legyenek.
(Express/Hetek)