Fertőtlenítőszerektől a techóriásokig: ezek a cégek a járványidőszak abszolút nyertesei
Nem minden gazdasági szereplőre hatott negatívan a koronavírus-pandémia
Fertőtlenítőszerektől a techóriásokig: ezek a cégek a járványidőszak abszolút nyertesei

Forrás: Shutterstock/PuzzlePix

2020. 12. 08.
Míg a 2020-as év a legtöbb vállalkozás életében egy válságos helyzetet vagy akár teljes megszűnést eredményezett, addig más cégek számára kiemelkedő növekedést hozott. A COVID-időszak nyertesei a gyógyszeripar, egyes élelmiszeripari cégek, a felhő alapú számítástechnika, az e-kereskedők, valamint az online játékokat és fertőtlenítőszereket forgalmazó vállalatok lettek.  

Ahhoz, hogy munkánkat folytatni tudjuk, az Ön támogatására is szükségünk van. Most futó akciónkban a nyomtatott és online hetilap előfizetés mellé ajándék Hetek maszkot adunk. Részletek és a teljes nyeremény lista itt: www.hetek.hu/elofizetes

nagyobb dobott a Clorox bevételein a járvány

A járvány alatt prosperáló vállalatok listájának élére – érthető módon - a Clorox tisztító- és fertőtlenítőszereket gyártó cég került. Érthető módon a vírushelyzet alatt rohamosan megnőtt a fertőtlenítőszerek iránti igény, ami az árukészletek megcsappanásán is egyre inkább megmutatkozott.

clorox
Shutterstock/Puzzlepix

A népszerűségnek örvendő törlőkendők szinte abban a pillanatban elfogytak, amint kikerültek az üzletek polcaira, továbbá volt olyan termékük is, amelyet hat hónapig nem lehetett beszerezni az áruhiány miatt. A

vállalat árbevétele a második negyedév végére már 22%-os emelkedést mutatott az előző évhez képest, az éves árbevétel pedig 6,7 milliárd dollárt ért el, ami 8%-os növekedést jelent. Az év eleje óta a cég részvényeinek árfolyama 42%-kal emelkedett, a Morning Consult közvélemény-kutatói pedig a „Legkedveltebb márkák” listáján a hatodik helyre emelték, közvetlenül a Netflix után és az Amazon Prime előtt.

Az üdítőiparra is kedvezően hatott a helyzet

A fertőtlenítőszerek iránti kereslet növekedése mellett az élelmiszeriparban lehetett kiugró statisztikákat látni a kezdeti karanténidőszak miatt kialakult magas fogyasztás és árufelhalmozás eredményeként.

Ebből a helyzetből több élelmiszerpiaci vállalat is profitált, ilyenek az italok forgalmazásával tevékenykedő cégek is, mint például a Keurig Dr. Pepper (KDP) – akinek személyében a Coca-Cola és a Pepsi egy komoly versenytársra akadt a piacon.

dr pepper
Shutterstock/Puzzlepix

A tavaszi-nyári időszakban a szénsavas italok összbevétele 1,4 milliárd dolláros növekedést mutatott, ennek a 34,1% -át a KDP tette ki - a cég jól vizsgázott gyors helyzetfelismerésből a járványidőszakban.

Kávés kapszulái például hatalmas sikernek örvendtek, mindenhol elkapkodták őket. (A cég egyaránt forgalmaz meleg és hideg italokat is, napjainkban egyre népszerűbb ez a típusú profilfúzió.)

Az E-kereskedelmi és techcégek sem panaszkodhatnak

Míg a gyógyszeripar egy hatékony vakcina kifejlesztésére összpontosította erőit, addig az otthoni munkavégzés elterjedésének következtében a techvállalatok és a karanténélethez szükséges termékeket online forgalmazó kiskereskedők reneszánszukat élték ebben az időszakban. 

Az e-kereskedelemben az Amazon vezeti a listákat az online rendelések megugrásának köszönhetően. A technológiai cégek élén pedig a Microsoft áll, Teams nevű kommunikációs appjukat előszeretettel használták az otthoni munkavégzésben is.

A Microsoftot a listán az Apple követi, az internetes eladásokból származó bevételnövekedésnek köszönhetően. Napjainkra már az online kereskedelem egyik fő elemévé vált PayPal szintén profitált a járványhelyzetből. Természetesen a média és a zene streamelés területén már ismert cégek, mint a Netflix és a Spotify ugyancsak megtartották vezető szerepüket a nemzetközi piacon.

A világ Top 10 "nyerő" óriásvállalata

1. Amazon /Ágazat: e-kereskedelem / Központ: Seattle / 401,1 milliárd dollár 

A járványhelyzet alatt a cégnek jelentős költségei keletkeztek, azonban az online vásárlásokra való gyors áttérés és a felhőalapú számítástechnika növekvő szerepe az Amazon részvényeit minden idők legmagasabb szintjére emelte. 

2. Microsoft /Ágazat: Technológia / Központ: Redmond / 269,9 milliárd dollár

Összesen 75 millióan vették használatba a Teams kommunikációs alkalmazást áprilisban egyetlen nap alatt, míg 2019 végén csupán 20 millió felhasználót mutattak a statisztikák. A Microsoft nem csak a munka világában vált nélkülözhetetlenné, hanem a szórakoztatásban is; áprilisban például 90 millió játékos választotta az Xbox Live játékszolgáltatását. 

3. Apple /Ágazat: Technológia / Központ: Cupertino / 219,1 milliárd dollár 

A technológiai cégóriásnak a járvány hatására be kellett zárnia az összes kiskereskedelmi üzletét, ennek ellenére 58,3 milliárd dolláros árbevételt sikerült elérnie a márciusi negyedévben a kiugró online értékesítésnek köszönhetően.

4. Tesla /Ágazat: Autóipar / Központ: Palo Alto / 108,4 milliárd dollár

A Tesla az akkumulátorral üzemelő autók egyértelmű technológiai vezetőjévé vált, folyamatosan lekörözve a versenytársakat, míg a konkurencia a gyárak átszervezésén és a tökéletes szoftver kifejlesztésén dolgozik. 

5. Tencent /Ágazat: Technológia / Központ: Senzen, Kína / 93 milliárd dollár

Az online játékokból származó bevételek 31%-kal emelkedtek az első negyedévben. A Tencent videó-előfizetői száma 112 millióra duzzadt, zenehallgatóinak száma pedig 43 millióra ugrott, a WeChat közösségi média alkalmazásnak pedig havonta 1,2 milliárd aktív felhasználója van.  

6. Facebook /Ágazat: Technológia / Központ: Menlo Park / 85,7 milliárd dollár

A Facebookon megjelenő hirdetési megjelenések 39 % növekedést értek el az év első negyedévében, főként a 2,6 milliárd szórakozásra vágyó felhasználónak köszönhetően. 

7. Nvidia /Ágazat: Technológia / Központ: Santa Clara / 83,3 milliárd dollár 

A karantén miatti bezártság alatt sokan a játékok alternatív világába menekültek, ennek köszönhetően a Nvidia platformjain 50%-kal megugrott a játékkal töltött órák száma. 

8. Alphabet /Ágazat: Technológia / Központ: Mountain View / 68,1 milliárd dollár 

Annak ellenére, hogy március végén összeomlott a reklámpiac, a YouTube bevétele még mindig közel 10%-kal nőtt. 

9. PayPal /Ágazat: Fizetés / Központ: San Jose / 65,4 milliárd dollár 

Az online fizetések úttörőjeként a PayPal egyre nagyobb jelentőséggel bíró vállalattá vált a járványhelyzetben, új lehetőségeket kínálva a kereskedők számára az érintés nélküli fizetések lebonyolítására, így áprilisra már 7,4 millió új felhasználót sikerült regisztrálnia. 

10. T-Mobil /Ágazat: Telekommunikáció / Központ: Bellevue / 59,7 milliárd dollár 

A T-Mobile összesen 452 000 előfizetővel gazdagodott az első negyedév során, riválisával történő régen várt egybeolvadása pedig az amerikai távközlési piac harmadik legnagyobb szereplőjévé tette. 

A témában kapcsolatban bővebben a Hetek pénteken megjelenő lapszámában olvashat.

(Financial Times/Fortune)

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!