Az alig 7,5 cm magas Éjn Szamija kehelyt 1970-ben ásták ki egy temetkezési helyről a Júdea-hegyekben. Évtizedeken át a tudósok többnyire elfogadták a legendás izraeli régész, Jigael Jadin értelmezését, miszerint a kehely bonyolult vésetei a babiloni Enuma Elis teremtésmítoszt ábrázolják. Ez az értelmezés azonban soha nem állt összhangban a bizonyítékokkal. Az Enuma Elis körülbelül i. e. 1200-ból származik, több mint ezer évvel a kehely készítése után.
Sokan próbálják elhallgattatni közös értékeinket, ne hagyjuk! Kérjük, támogassa a munkánkat: hetek.hu/tamogatas
A Journal of the Ancient Near Eastern Society Ex Oriente Lux tudományos folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a kehely nem a babiloni mítosz erőszakos kozmikus háborúját ábrázolja, hanem az ősi káosztól a rendezett teremtésig vezető békés átalakulást – egy narratívát, amely visszhangzik a Biblia nyitó fejezetében is.
A hajó két oldala egymást követő történetet mesél el. Az egyik jelenet egy emberi törzset ábrázol, amely két bika testével egyesül, pálmaleveleket szorongat, és egy kis nap felett lebeg, miközben egy fenyegető kígyóval száll szembe. A másik oldalon két alak látható, akik egy napot ábrázoló félhold alakú tárgyat visznek, és ugyanaz a kígyó fekszik legyőzve a lábuk alatt.
Bár a kehely képei eltérnek a bibliai leírástól – istenek, kimérák és égi hajók szerepelnek rajta, nem pedig Izráel Istene, aki a teremtést szóval hozza létre –, mindkét elbeszélés közös témája a káoszból kialakuló rend, a sötétséget elűző fény.
„A kehely nem az istenek közötti erőszakos küzdelemről árulkodik, hanem a kozmikus rend békés kialakulásáról” – mondta Daniel Sarlo, a tanulmány társszerzője. „Megmutatja, hogyan születik a Nap, hogyan szünteti meg a káoszt és újítja meg a világot.”
Nem minden tudós fogadja el az új értelmezést. Mark Smith, a Princetoni Teológiai Szeminárium bibliai tudósa szerint a kehely más ősi narratívákat is tükrözhet, például a Baál-ciklust.
Susan Cohen, a Montana Állami Egyetem régésze, aki a bronzkori Levantére specializálódott, óva int attól, hogy egy ilyen egyedülálló tárgyból határozott következtetéseket vonjunk le. Anélkül, hogy további információink lennének arról, hogyan és miért készült és került eltemetésre a kehely, a végleges értelmezés továbbra is bizonytalan marad.