Ma még minden 18 évesnél idősebb utas maga felel azért, hogy beköti-e magát vagy sem. Rendőri ellenőrzéskor a járőrök azt bírságolták meg, aki nem használta az övet. Erre azonban nem volt lehetőség akkor, ha az övhasználat elmulasztását például a VÉDA-kapuknál érzékelték. Az új törvény azonban egyértelműen az üzembentartó, illetve a gépjárművezető felelősségévé teszi, hogy az autójában mindenki használja az övet.
Július 5-étől viszont hatályba lép az új törvény, így az övhasználat ellenőrzésére is alkalmas VÉDA-kapukon vagy egy mobil VÉDA előtt elhaladó járműben ha csak egy olyan utast is lát a kamera, aki nincs bekötve, a rendszám alapján automatikusan küldi a határozatot és bírságcsekket a rendszer az üzembentartónak.
Amennyiben az üzembentartó a kérdéses időben más használatába adta az autót, megadhatja a hatóságnak, hogy akkor éppen ki nem tartotta vagy tartatta be az utasaival az övhasználat szabályait. Ez után az illető kapja meg a határozatot és a bírságot. Ha azonban az üzembentartó nem nevezi meg a tényleges szabályszegőt, neki kell fizetni.
Bár a rendőrség évek óta kampányolt a biztonsági öv használata mellett, a helyzet alig javult. A Közlekedésbiztonság megkeresésére válaszul a Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt írta:
A nyilvántartások szerint mostanáig az esetek mintegy 80 százalékában megúszták az eljárás alá vont autósok a büntetést arra hivatkozva, hogy hozzátartozójuk vezette a kocsit, rá pedig nem kötelesek terhelően vallani. A mostani változtatással bevezetett objektív felelősséget érvényesítő eljárás jóval hatékonyabbnak ígérkezik.
Jelenleg lakott területen belül 20 ezer forint bírságra számíthat, aki nem használ övet, azon kívül a bírság összege 30 ezer forint, aki pedig autóúton vagy autópályán nem köti be magát, 40 ezer forint bírsággal számolhat.