hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Merre tovább, Opel?
Mi lesz a francia kézbe került autómárka sorsa?

2017. 05. 11.
A gépjárműgyártás területén nem ismeretlen, még csak nem is szokatlan az, ha egy autómárka tulajdonosi struktúrájában változás áll be. A legismertebb talán a Volks-wagen-Skoda-Seat-Audi-Porsche együttműködés, de virágzik a Renault-Nissan házasság is. Nem annyira közismert viszont az, hogy a Jaguar és a Land Rover tulajdonosa 2008 óta az indiai Tata Motors autógyár, vagy például az, hogy a svéd Volvo márkát egy kínai vállalat birtokolja. Ennek ellenére történelminek nevezhető az a változás, amelyet márciusban jelentett be a General Motors.

Az amerikai óriásvállalat, a General Motors (GM) 1929 óta egyedüli tulajdonosa az Opel-gyárnak. Az amerikai irányítás alatt az Opel a legkiválóbbak közé küzdötte fel magát: a varrógépek, kerékpárok és motorbiciklik termeléséből az egyik legnagyobb európai autógyártóvá lépett elő (lásd korábbi cikkünket: A varrógéptől a rakétaautóig. Hetek, 2016. július 8.). Valóban nagy jelentőségűnek mondható tehát, hogy 88 év után a GM úgy döntött, eladja az Opelt. A vásárló a szintén nagy múltra visszatekintő francia PSA – a Peugeot-ot és a Citroënt is magában foglaló – csoport.

A két fél márciusban hivatalosan bejelentette, hogy aláírták az adásvétellel kapcsolatos szándéknyilatkozatot. A tranzakció létrejöttét még hosszú tárgyalások fogják megelőzni, amelyeken a felek megegyeznek a részletekről, és amikor ez megtörténik, akkor még az Európai Versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia a fúziót. A vizsgálat átlagos átfutási ideje 7-11 hónap, amely ilyen nagyságrendű ügylet esetén egészen biztosan a hosszabb határidő felé fog eltolódni. Ezzel együtt a tényleges fúzió az idei évben még nem várható.

A változás első hallásra kissé szokatlannak tűnik: francia–német közös autógyártás? Az Opel vezetősége mégis üdvözli a lépést. Ezzel ugyanis végre megszűnne az a globálissá vált, a piacon nehezen értelmezhető karantén, amelybe a GM az Opelt eddig zárta. Az európai márkát ugyanis az amerikai anyavállalat lényegében nem engedte ki a világpiacra. Az pedig viszonylag szerény közgazdasági ismeretekkel is belátható, hogy a világ legnagyobb versenyét produkáló, leginkább túlszabályozott gazdasági térségében – vagyis Európában – nagyon nehéz jelentős sikereket felmutatni azokhoz a versenytársakhoz képest, akik a világpiac más részein is versenyezhetnek. A nagyszámú márkát – Chevrolet, Cadillac, Buick, Holden, hogy csak a legismertebbeket említsük – magáénak tudó GM viszont soha sem engedte meg az Opelnek, hogy Európán kívüli piacokon is rajtvonalhoz álljon, legalábbis nem jelentős mértékben. Ennek köszönhetően hiába értékesített az Opel a tavalyi évben is több mint 1,1 millió járművet Európában, nem sikerült nyereségessé tenni a termelést. Pedig az utóbbi néhány évben jelentősen átrendeződött a globális autópiac:

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!