hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Egy megrögzött hazudozó ámokfutása
A New York Times-botrány

2003. 05. 19.
"Ez volt a New York Times Csernobilja" – nyilatkozta Paul Levinson, a Fordham Egyetem kommunikációs tanszékének vezetője a Reuters hírügynökségnek, miután a liberális-baloldali újságírók által Magyarországon is etalonnak tekintett napilap elismerte: egyik riporterük sorozatosan képzelt történeteket, kitalált interjúkat vagy más újságokból lopott cikkeket jelentetett meg.  A szélhámos fiatalember írásait szerkesztői annak ellenére nem ellenőrizték, hogy a laphoz olvasói levelek sokasága érkezett többek között olyan állítólagos interjúalanyoktól, akik sohasem találkoztak a New York Timesnál szédületes újságírói karriert befutó 27 éves fekete sztárriporterrel, Jayson Blairrel. A napilap most a sajtótörténetben példátlan módon a tavaly október óta megjelent 36 cikkével kapcsolatban kényszerült egyszerre helyreigazítást közölni.



Válságértekezletre indulnak a New York Times szerkesztői. A kis képen Jayson Blair Fotó: Reuters

Bár a lap szerkesztői a botrányt igyekeznek egy megtévedt újságíró és az egymással nem eleget kommunikáló hírszerkesztők hibájának beállítani, médiaszakemberek emlékeztetnek arra: az egyoldalú, elfogult tudósítások már korábban is gyakori problémát jelentettek a New York Timesnál (és nem csak ott). A CBS televízió volt műsorvezetője, Bernard Goldberg magyarul Médiahazugságok címmel megjelent könyvében tucatnyi példát idéz arra, hogyan torzítják el a híreket a véleményformálónak tekintett szerkesztőségekben. 

Goldberg már hónapokkal ezelőtt figyelmeztetett arra a NewMax cím? internetes lap fórumán, hogy a liberális médiaelit – ha tovább folytatja az olvasók manipulálását – "úgy összeomolhat, mint a berlini fal".

Jayson Blair egyik utolsó cikkében Tandy Sloan cleavelandi lelkésznek az iraki háború alatt elhangzott prédikációjából idéz részleteket. A New York Times most bocsánatot kérve elismeri: riportere soha nem járt a baptista gyülekezetben, és nem is beszélt soha a hírbe hozott lelkésszel. 

Más lapok visszajelzései indították el azt a széleskör? belső vizsgálatot a New York Timesnál, amely megállapította, hogy a lap egyik volt riportere az "újságírói csalás gyakori bűntettét" követte el. Az újság azzal vádolja volt riporterét, Jayson Blairt, hogy más városokból készített jelentéseit valójában brooklyni lakásából írta, idézeteket talált ki, más orgánumokban megjelent fotók felhasználásával készített helyszíni tudósításokat, olyan emberek szájából idézett, akikkel sohasem beszélt, és más hírügynökségektől lopott anyagokat. A Times belső vizsgálata szerint újságírójuk október óta írt hetvenhárom cikkéből harminchattal kapcsolatban találtak hibákat, ám vizsgálat folyik további hatszáz cikkével kapcsolatban is. Blair május elején mondott le, amikor is a San Antonio Express-News egyik cikke kapcsán felvetette, hogy Blair plágiumot követett el.

A szélhámos riporter gyakornokként kezdte a lapnál, eleinte rendőrségi híreket írt. A huszonhét éves Jayson Blairt hamarosan annak ellenére főállású munkatárssá léptették elő a belpolitikai rovathoz, hogy korábban "felületes" riportjai miatt többször is szerkesztői intésben részesült. Az utóbbi időben mégis olyan nagy sztorikról írhatott, mint a washingtoni orvlövészek utáni nyomozás vagy a kiszabadított hadifogolylány, Jessica Lynch hazatérése.

A vizsgálat Blair feletteseit is bírálta, hiszen azok például elmulasztoták számonkérni beosztottjukat, amikor az cikkeiben különböző meg nem nevezett forrásokra hivatkozott. Blair mint belügyi tudósító ideje nagy részét New Yorkban töltötte, miközben felettesei úgy tudták, hogy távoli helyeken tartózkodik. Nem szúrt szemet senkinek, hogy hat állam húsz városából készített jelentései során egyszer sem kért repülőjegy-, hotel-, bérautó-költségtérítést. Hogy az illuziót fenntartsa, Blair fotók segítségével látta el cikkeit részletekkel, komputerén és mobiltelefonján keresztül kommunikált feletteseivel. A belpolitikai szerkesztők azzal védekeznek, hogy nem voltak tudatában Blair pontatlanságainak, és ha tudtak volna a korábbi szerkesztői aggodalmakról, több kérdést tettek volna fel neki. 

Az újság a vizsgálatok során arra a megállapításra jutott, hogy Blair azért csak most bukott le, mert a szerkesztők között sekélyes volt a kommunikáció, és a cikkek alanyai sem emeltek panaszt.

Blair nem kommentálta az ellene indított vizsgálatot, noha több lehetősége is adódott, hogy a nyilvánosság előtt tisztázza magát. Blair karrierjét a New York Times az igazság mélységes elárulásának, az újságírás 152 éves története mélypontjának nevezte.


A hírmaffia áldozata: az olvasó

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected] - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!