Ahogy arról beszámoltunk, az Amazon tavaly szeptemberben indította el szolgáltatását, mely (első körben) a vállalat üzleteiben történő fizetést hívatott megkönnyíteni.
Az Amazon One névvel ellátott szerkezetet be- illetve kilépéskor vehetik majd igénybe a vásárlók azzal, hogy tenyerüket ráhelyezik egy szkennerre. A bőr alatti erek elrendeződése – csakúgy, mint az ujjlenyomat vagy a retina –, minden ember esetében más, így alkalmas személyek azonosítására.
A technológiát már ötven amerikai helyszínen alkalmazzák, beleértve a Whole Food és az Amazon Go üzleteit. Áprilisban az Amazon bejelentette, hogy máris ezrek veszik igénybe a szolgáltatást.
A vállalat szerint az Amazon One gyors, kézelfekvő, érintésmentes módot kínál az emberek számára, hogy csupán tenyerük mintájával azonosíthassák magukat, léphessenek be bizonyos helyekre és fizessenek. A technológia kritikusai szerint azonban az érintésmentes kártyák kitűnően betöltik ezen funkciókat, semmi szükség egy új módszerre.
„[A tenyérnyomat] előnye, hogy állandóan rajtad van, ezt nem veszítheted el, de ez hátrány is, mert soha nem tudod megváltoztatni”
- nyilatkozta az Amazon One-ról Reuben Binns, az Oxfordi Egyetem kutatója.
"Soha nem tudod úgy megváltoztatni a tenyeredet, mint a jelszavadat vagy más azonosító jelzőket."
Sokan aggodalmukat fejezték ki az Amazonhoz hasonló cégek adatgyűjtésével kapcsolatban. A céget korábban is kritizálták, amiért kényelmetlen módokon nyomul új technológiáival: elfogult arcfelismerő algoritmusokat árul és agresszíven bővíti a rendőrséghez csatlakoztatott otthoni térfigyelő kamerák hálózatát.
Az is világos, hogy az Amazon azt szeretné, ha más vállalkozások is használnák az Amazon One -t azonosító szolgáltatásként. Ez azonban lehetővé tenné számukra, hogy nyomon kövessék az embereket az üzletekben, irodaházakban, stadionokban és más ezekhez hasonló helyszíneken egyaránt.
(The Verge/Hetek)