Mikor befektetünk valamibe, annak mindig van egy másik oldala, egy lehetőség, amit elszalasztunk. Egy tevékenység alternatív költsége, más néven opportunity cost, vagy lehetőségköltség egy másik lehetőség feláldozott alternatív haszna, jövedelme. Egy amerikai szociálpszichológus, Jonathan Haidt a Szorongó Generáció című könyvében éppen az okostelefon „alternatív költségével” foglalkozik. Haidt szerint óriási fordulatot hozott, mikor 2010 júniusában az Apple piacra dobta az iPhone 4-es telefont, mely a korábbi okostelefonokhoz képest egy új funkcióval, első kamerával is rendelkezett.
Ez az egy innováció alapjaiban változtatta meg, nemcsak a telefonhoz fűződő, de az egymáshoz kötődő kapcsolatainkat is, és a közösségimédia-használati időt is exponenciálisan megnövelte számos telefonhasználó esetében.
Haidt szerint ez volt a telefonalapú kultúra hajnala, melytől kezdve a felhasználók szinte a teljes emberi tudást az ujjaik között tudhatták, bármikor bármilyen szórakoztató műsort megnézhettek, és milliókhoz kapcsolódhattak a közösségimédia platformokon keresztül.