A „kütyühasználat” tiltására már 1988-ból találunk példát: New York állami iskoláiban ettől az évtől nem tarthattak maguknál a diákok kommunikációs eszközt – ez akkoriban a csipogókat jelentette. A rendeletet csak 2015-ben törölték el.
Az iskolai mobilhasználat eleve tiltással kezdte a pályafutását: a USAToday szövetségi adatokra hivatkozva azt írja, hogy az Egyesült Államokban az iskolai körzetek 90 százalékában volt érvényben ilyen vonatkozású jogszabály a 2009–10 tanévben, majd ez a szám 2015-re 65 százalékra esett vissza.
Krónikus figyelemhiány, bullying, erőszakos videófelvételek áradata lett az eredmény. Megszaporodtak azok a tanulmányok is, melyek alátámasztják, hogy az okostelefon- és közösségi médiahasználat összefüggésbe hozható a gyerekek mentális egészségének romlásával. Ezeknek a fejleményeknek tudják be, hogy nagyjából 2023-ban újra előtérbe került a kérdés, és egyre hosszabb lett azoknak az intézményeknek, illetve országoknak a sora, melyek arra jutottak, hogy a bizonyos fokú korlátozás vagy akár a teljes tiltás még mindig kevesebb kárt okozhat, mint a képernyő bűvöletében töltött órák.