hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Felépül a harmadik Templom
Ha a mahdi megengedi?

2009. 07. 18.
Azóta, hogy Kr. u. 70-ben a római csapatok lerombolták a zsidók legszentebb vallási központját, a jeruzsálemi Templomot, az újjáépítés vágya soha nem szűnt meg a zsidókban. De vajon ki építheti fel az Örökkévaló egyetlen kiválasztott földi lakóhelyét? És egyáltalán, hol kell annak állnia? Ezek a kérdések, úgy tűnik, nemcsak a judaizmus híveit, hanem a muszlimokat is egyre élénkebben foglalkoztatják.

A múlt héten egy magát „felekezetközinek" valló zsidó mozgalom azzal a kezdeményezéssel állt elő, hogy a jeruzsálemi harmadik Templom felépítéséhez nem szükséges a Templom-hegy tetején álló Sziklamecset elbontása. Az „Isten Szent Hegyének Látomása" (God's Holy Mountain Vision) nevezetű projekt szerint a zsidók két évezredes víziója: a Templom újjáépítése harmonikusan beleilleszthető a zsidó vallás legszentebb helyén 1300 éve álló iszlám építészeti együttesbe. Yoav Frankel, a kezdeményezés vezetője szerint „a békés közelségben álló vallási szentélyek látomása a Templom-hegyet a vallási rivalizálás helyéből az imádás eredeti szent szerepére alakíthatja át, amelyet közösen gyakorolnak a zsidók, muszlimok és keresztények".

Az elképzelés persze önmagában nem új, hiszen Aser Kaufman tel-avivi mérnök már a múlt század hetvenes éveiben felvetette azt a lehetőséget, hogy a zsidó Templom eredetileg nem a mostani aranykupolás Sziklamecset helyén állt, hanem attól északabbra, amely jelenleg egy hatalmas beépítetlen terület a Templom-hegyen. Ami a mostani kezdeményezést hírértékűvé teszi, az a muszlim reakció. Az iszlám hatóságok ugyanis korábban a Templom újjáépítésére vonatkozó mindenfajta kezdeményezést mereven visszautasítottak, sőt hivatalosan is azt a véleményt képviselték, hogy az általuk al-Haram al-Sarifnak (Nemes Szentély) nevezett Templom-hegyhez a zsidóknak a múltban semmi közük sem volt.

Lehet, hogy a helyzet most megváltozik? Abdullah Nimar Darvis sejk, az Izraelben működő Iszlám Mozgalom alapítója szerint értelmetlen dolog arról beszélni, hogy mi történne akkor, ha a mahdi (a zsidó messiás muszlim megfelelője - a szerk.) felfedné magát. „Miért vennénk magunkra annak a felelősségét, hogy ilyesféle dolgokat eldöntsünk?" Darvis egy a The Jerusalem Postnak adott telefonos interjúban kijelentette: „Még a zsidók is abban hisznek, hogy a Templomot tilos addig felépíteni, ameddig a messiás el nem jön. Erről van szó. A mahdi majd eldönti, hogy fel kell-e építeni a Templomot, vagy sem. Ha ő úgy dönt, hogy fel kell épülnie, én magam fogok kimenni a Templom-hegyre, és segítek a köveket hordani." Darvis ugyanakkor óva intette a zsidókat, hogy „a mahdi eljövetele előtt" megkíséreljék a Templom felépítését: „Ameddig egyetlen muszlim is él, nem fog zsidó templom épülni a Haram al-Sarifon. A status quót (vagyis a jelenlegi helyzetet) fenn kell tartani, máskülönben vérontás lesz."

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!