A vitatott reklámüzenet (X/@JenniferSey)
A vállalat félresikerült mottója széles körben váltott ki felháborodást, a kritikusok szerint a holokauszt emlékét meggyalázva a Soha többé szlogenből egy olcsó viccet csináltak, amivel amúgy a maratonon célba érő futók érzéseit akarték érzékeltetni. „A Nike marketingosztálya innovatív módszert fejlesztett ki arra, hogy dollármilliókat égessen el egy kampányra, miközben veszíti el a vásárlóit” - nyilatkozta egy válságkommunikációs szakértő vasárnap.
„Olyan ez, mintha egy új futócipőt reklámoznának azzal a szlogennel, hogy Az ikertornyok összeomlottak, de az áraink még inkább bezuhantak”
– tette hozzá.
A botrányos kampánystartra egy olyan időszakban került sor, amikor az október 7-i események következményei, így az izraeli háború és a túszdráma továbbra is komoly hatással vannak a világpolitikára, illetve az Izraelben és Gázában élők életére. A reklámiparban dolgozó megszólalók úgy vélik, hogy a Nike egyszerűen csak próbált becsatlakozni a fiatalabb generációt jellemző humortrendbe, de ezúttal hatalmas hibát követett el, amikor egy ennyire érzékeny politikai és diplomáciai légkörben, napokkal a holokauszt emléknapjának megünneplése után ilyen durván tapintatlan, vagy legalábbis könnyen félreérthető kommunikációt enged meg magának. „Meg lehet érteni a hibát” - írta szarkasztikusan egy közösségimédia-felhasználó. „Elvégre mi a különbség hatmillió zsidó meggyilkolása és a 26 mérföldnyi futás utáni izomfájdalom között? Mindkettő arra készteti az embereket, hogy azt mondják: soha többé” - tette hozzá.
A válságkezelési szakértők még a vállalat bocsánatkérése előtt javasolják, hogy azonnal kérjen bocsánatot, adományozzon a holokausztra emlékező szervezeteknek, és talán fontolja meg, hogy legalább egy olyan embert alkalmazzon a marketingosztályán, aki életében valaha kinyitott egy történelemkönyvet.
Később, a Times of Israel által hivatkozott bocsánatkérésben a Nike azt írta, hogy az ideiglenesen kihelyezett hirdetőtábla (amin a szlogen szerepelt) egy kampány része volt, melynek célja „a futók inspirálása volt, és a szöveg a futók által használt gyakori kifejezésekre utalt”. A mondattal a futók érzéseit akarták leírni, akik miután teljesítették a maratont, gyakran azonnal közlik, elég volt, kiszállnak a hosszútávfutásból.
„Nem akartunk rosszat, és elnézést kérünk minazért (a sérelemért), amit okoztunk”
- közölte a vállalat.