hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Közkedveltek a plazák

2001. 09. 17.
Magyarország regionális nagyhatalommá válhat a bevásárlóközpont-szektorban – hangzott el a héten egy budapesti kereskedelmi konferencián, ahol felhívták a figyelmet, hogy a rendkívüli fejlődés egyben túlkínálattal is fenyeget. Az országban jelenleg 52 bevásárlóközpont és 40 hipermarket működik, 8 üzletközpont jelenleg épül, 19 nyitását pedig jövőre tervezik. Mindazonáltal a Gfk. Piackutató Intézet kutatásaiból kiderül, hogy az üzletközpontok egyre közkedveltebbek a lakosság körében. 



Futószalagon jönnek a bevásárlóközpontok Fotó: Somorjai L.

Hazánkban a bevásárlóközpontok az utóbbi három-négy év alatt fejlődtek olyan iparággá, mint más országokban húsz év alatt – jelentette ki Horváth Zsuzsanna, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára. 

Az üzletközpontok a fogyasztási cikkek hazai kereskedelmi forgalmából jelenleg 15 százalékkal részesednek, és az MBSZ előrejelzése szerint ez az arány a következő tíz év alatt megduplázódhat. 2001 első félévében a vásárlók jövedelmük 24 százalékát költötték el hipermarketekben, ami négy százalékkal több, mint az előző év hasonló adata. A szakértőnő ugyanakkor elmondta, hogy a nagyszámú üzletközpont együttes alapterületet tekintve túlkínálatot jelez, és a bevásárlóközpontok megoszlása is meglehetősen egyenlőtlen. Míg Budapesten 21, vidéken összességében 21 bevásárlóközpont üzemel. A szakértők szerint körülbelül 100-150 ezer lakos képes eltartani egy-egy nagy eladóter? üzletet, így hazánkban elvileg 65-100 ilyen létesítmény fér meg. A száz lakosra jutó négyzetméterek számát tekintve Magyarország a maga 14 négyzetméterével kiemelkedik a közép-európai átlagból, ugyanakkor alulmúlja Ausztriát és Angliát, ahol ez a mutató 21 négyzetméter. 

Kézdy György, a West End-et is működtető TriGránit Rt. értékesítési igazgatója szerint a kiéleződött versenyben törvényszer? azon nagy alapterület? kereskedelmi egységek leépülése, amelyek figyelmen kívül hagyták a széles választékot, a jó megközelíthetőséget, a megfelelő autóparkolót, a biztonságot, továbbá a komfortos beltéri, környezeti megjelenítést. Ezek a tényezők jelentik ugyanis a bevásárlóközpontok népszerűsödésének húzóerejét.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!