hetilap

Hetek hetilap vásárlás
50 dollár is lehet az olajár

2000. 09. 09.
Kuvait 1990-es lerohanása óta nem volt ilyen magas a nyersolaj ára, amely a hét elején már megközelítette a hordónkénti 33 dollárt, de egyes elemzők az 50 dolláros árat is elképzelhetőnek tartják. Az OPEC-országok hétvégi bécsi tanácskozásától az USA és az európai országok a kitermelés növelését és az árak lejjebb csúszását várják, de mivel egyelőre nem látszik a fejlett országok gazdaságán, hogy a magas olajárak recessziót vagy akárcsak visszaesést indukálnának, nem sok érdeke fűződik egy olajtermelőnek sem az árak leszorításához.



Több napja tart, s már-már válságos helyzetet teremtett Franciaországban a közúti
fuvarozók összehangolt demonstrálása. Elzárták az olajfinomítók és az
üzemanyagraktárak felé vezető utakat, ezzel protestálva a magas üzemanyagárak
ellen. Kritikus helyzet állt elő az üzemanyagkészlet tekintetében: a lyoni
repülőtér számos járatot lemondott, mert megcsappant a kerozintartalék, a legnagyobb
francia benzinkúthálózat pedig bejelentette, hogy töltőállomásaik 80 százalékban
kiürültek. A megmozduláshoz csatlakoztak a taxisok és a mezőgazdasági szállítók,
sőt nagyobb utazó cirkuszok is.     Fotó: Reuters

Az elmúlt másfél év alatt háromszorosára nőtt az olaj ára – és ezzel a
termelők bevételei. A fejlett világ ugyanakkor jól birkózik a rekord árral (hiszen a
gazdaságok szerkezete is jelentősen átalakult: ma a gazdaság hajtóerejét nem az
energiaigényes iparágak adják, mint a hetvenes években), sőt az amerikai gazdaság
némiképp áhított lehűlésére utaló jelek sincsenek, ezért a Goldman Sacks
elemzése az 50 dollár hordónkénti ár elérését sem veti el. A nyolcvanas évek óta
most a leggyorsabb a világgazdaság növekedése, ezzel párhuzamosan a legalacsonyabbak
a stratégiai készletek (például az USA-ban 24 év óta nem volt ilyen alacsony), és
hamarosan itt a tél – emiatt több elemző egyáltalán nem tartja lehetetlennek az
árak további emelkedését a várható keresleti nyomás erősödése miatt.

A világ legnagyobb olajkitermelőjének, Szaúd-Arábiának a vezetője, Abdullah herceg
ígéretet tett ugyan, hogy megpróbálja rábírni az OPEC többi tagállamát közeli
bécsi tanácskozásukon, hogy 18 hónapja tartó termeléskorlátozásukon enyhítsenek,
de szerinte a fejlett országoknak is hozzá kellene járulniuk az árszint
csökkenéséhez azzal, hogy mérséklik az olajra kivetett 60 százalékos adót.


A Magyar Autóklub (MAK) kérelmére versenyfelügyeleti eljárást indít a
Gazdasági Versenyhivatal (GHV) a Mol Rt. ellen. Bár a GHV már korábban megállapította,
hogy az olajtársaság nem tér el jelentősen az üzemanyag világpiaci árától, most a
tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény
megsértésének gyanúja miatt vizsgálat indul. A kérdés az, hogy a Mol túlzottan
magas árakat alkalmazott-e, valamint visszaélt-e az erőfölényével.

Emellett a MAK önálló üzemanyagtöltő állomás kiépítésén fáradozik, Klub
Petrol Kft. néven. Az MTI tudósítása szerint október végén vagy november elején a
fővárosban és néhány vidéki városban megnyílnak az első kutak. A terv az, hogy
1-2 éven belül 100 kutat üzemeltessen a kft. Csak azok vásárolhatnak azonban, akik
befizetik a legalább 1200 forintos, úgynevezett pártolói tagdíjat. A MAK főtitkára
szerint megmozdult az autós társadalom, mert a két és fél hónapja tartó akció során
több tízmilliós tagdíj folyt be.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected] - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!