Munkácsy Mihály Golgota című festménye kapcsán az első kérdés, ami egy laikusban megfogalmazódhat: hogyan lesz egy műkincs ennyire drága? Mert ebből a szempontból szinte mindegy, hogy 10, vagy „csak” 6 millió dollárt ér, hiszen utóbbi is 1,7 milliárd forint.
– A Golgota ára jelentősen ingadozott az elmúlt több mint százhúsz évben. Volt nagyon drága, és volt olcsóbb is. Szerintem én most olcsón próbálom eladni. 1887-ben John Wanamaker amerikai multimilliomos, a kép első tulajdonosa 175 ezer dollárt fizetett a képért Munkácsynak, ami mai áron 40-50 millió dollárnak felel meg. A Golgota, a 160 ezer dollárért szintén Wanamakernek eladott Krisztus Pilátus előtt és más festményei a legjobban fizetett élő festővé emelték Munkácsyt a maga korában. Nála több pénzt a saját éle-tében egyetlen művész sem keresett a XIX. században. Munkácsy gazdag volt. Őt követően persze jöttek új trendek, így az általa is képviselt akadémizmus háttérbe szorult, és az impresszionistákért, expresszionistákért vagy modern amerikai művekért kezdtek horribilis összegeket fizetni. Mostanában azonban reneszánszát éli a XIX. századi festészet.
Hallottam olyan rosszindulatú véleményt is, hogy Munkácsy jobb üzletember volt, mint festő, és valójában jól ráérzett a közönségigényre.
Alkalmazott vereségfilozófia? Tatár György Európáról és a migrációs krízisről
Interjú a térségünket formáló globális trendekről »
„Miért létezik Izrael állama?” - Interjú Tatár György filozófussal
A megrendülés hiánya és az apokaliptikus tövis »
Átmenvén a siralom völgyén
Trianon túlélése és ami ebből következik »