A botrányok elfedik azt a tényt, hogy a rendőrségen belül pozitív folyamatok
is megindultak, a rendőrök többsége ma képzettebb, intelligensebb és
felkészültebb, mint húsz évvel ezelőtt. Az ügyek azonban azt mutatják, hogy nem
ők diktálják a belső normákat.
A rendőrök által elkövetett bűncselekmények ténye nem új jelenség. A
híradásokban ritkán emlegetik, de a Simon Tibor halálát okozó bántalmazásban is
részt vettek rendőrök, és azóta is sok bűncselekmény bukkant a felszínre. Az
ügyek között szinte mindenféle bűncselekmény előfordul, emberrablástól kezdve,
lopáson keresztül, nemi erőszak gyanújáig, de a leggyakrabban a vesztegetés.
Ezek a cselekmények egyenes következményei annak a mindenki által tapasztalható
gyakorlatnak, hogy a rendőrök közül sokan általában szívesen helyezik törvényen
felül magukat.
Az észak-amerikai és a nyugat-európai rendőrség tevékenységét ismerőknek rögtön
szemet szúr, hogy Magyarországon milyen gyakran láthat szabálytalanul közlekedő,
a megengedett sebességnél gyorsabban, biztonsági öv nélkül, mobiltelefonnal a
kézben vezető rendőröket. Naponta lehetünk tanúi megkülönböztető jelzés nélkül –
tehát szabálytalanul – záróvonalon megforduló, szabálytalanul előző vagy
kanyarodó rendőrautók normasértéseinek. Azt láthatjuk ezekben az esetekben, hogy
a rendőrök gyakran semmibe veszik azokat a szabályokat, melyeknek betartatása
feladatuk lenne.
A társadalom pedig látszólag beletörődik ebbe. Csakhogy a hazánkban is gyakran
emlegetett „zéró tolerancia” elvét a gyakorlatba ültető New York-i rendőrök
éppen abból indultak ki, hogy a közönséges bűnözés visszaszorításához az kell,
hogy ne tolerálják a bagatell jogszabálysértéseket sem. A metrón jegy nélkül
utazók, graffittizők, kirakatokat betörők, utcán vizelők elfogásán és
megbüntetésén keresztül a súlyosabb bűncselekmények is megelőzhetők, szólt a
tétel, és a gyakorlat fényesen igazolta azt. A bűnözés drámaian csökkent.
Az elvet gyakran hangoztató rendőri vezetők és politikusok csak azt felejtették
el, hogy a zéró toleranciát a rendőrségen kell elkezdeni. Olyan belső normákat
kell kialakítani, hogy a rendőrök számára elképzelhetetlen legyen bármilyen
jogszabály megsértése. Ha ez nem így van, akkor a szervezeten belül
kétségtelenül jelenlevő tisztességes rendőröket is bedarálja a belső norma, a
mindenben jelen lévő törvénytelenség.
Ha a rendőrségben a legfelsőbb vezetőtől a ma felszerelt újoncig nem a törvények
abszolút, feltétlen és megkérdőjelezhetetlen tisztelete az általános norma,
akkor hamar elmosódik a határ az alvilág és a rendőrség között, ahogyan ezt
láthattuk a huszadik század harmincas éveiben az USA-ban (gondoljunk csak a
Keresztapa sorozatra vagy az Érinthetetlenek című filmre).
A válság mélységét jelzik azok a részben rendőri, részben újságírói reakciók,
amelyek az alacsony fizetéssel magyarázzák a helyzetet. Teszik ezt például abban
az esetben, amikor a rendőrség lelő egy embert (jogszerűen), azért mert pénzt
akart szerezni, és a még ki sem hűlt holttest mellől egy rendőr pénzt lop el. Ha
a rendőr tettét a rossz anyagi körülmény „menti”, akkor a rablóét is menti? Ha a
vesztegető rendőr hivatkozhat nehéz anyagi körülményeire, akkor a többi
bűnelkövetőnél is jövedelemigazolást kérünk, és aki elég rossz anyagi helyzetben
van, az szabadon bűnözhet? Ez az okoskodás mutatja, hogy nem csak a rendőrséggel
van baj, azokkal a normákkal is, amelyeket a közvélemény formálói közvetítenek.
Ezt a helyzetet nevezzük morális válságnak, ahol a „helyes-helytelen”,
„jó-rossz” ellentétpárok létezését széles körben tagadják vagy relativizálják.
A jelenleg felszínre kerülő problémák másik gyökere a rendszerváltás során a
régi rendőrség és az új demokratikus elit küzdelmére nyúlik vissza. A
rendszerváltást követően robbanásszerűen megnőtt bűnözési hullámot kihasználva a
rendőrség elérte, hogy 1994-ig ne kerüljön sor tevékenységének törvényi
szabályozására, amikor pedig megszületett a rendőrségi törvény, akkor már a
rendőrök diktálták a normákat. Jellemző, hogy a rendőri intézkedés esetére nincs
szabályozva a törvényben a jogi képviselet lehetősége, a jogorvoslatot kereső
első körben csak az intézkedő rendőri szervnél lehet előterjeszteni, ha az nem
ad helyt a panasznak, csak akkor lehet a felettes rendőri szervhez fordulni, és
ha az sem ad helyt, csak akkor lehet a bírósághoz fordulni. Ez az eljárás azt
jelenti, hogy az intézkedéstől közel két hónap telik el, mire független
testülethez kerül az ügy. Nem véletlenül keletkezhet rendőrökben az az érzés,
hogy a feletteseik meg fogják védeni őket. A rendőrség számára stabil,
kiszámítható, számonkérhető szabályozást kell teremteni. Meg kell teremteni
azokat a belső és külső ellenőrzési rendszereket, amelyek minimumra szűkítik a
visszaélés lehetőségét, és szinte elkerülhetetlenné teszik a lebukást.
A változások csak akkor fognak eredményt elérni, ha a rendőrség is felismeri
azt, hogy tevékenységének átláthatósága és ellenőrizhetősége éppen az ő érdekeit
szolgálja. Jellemző adalék, hogy amikor a rendőrséget a rendszerváltás hajnalán
azonosító jelvény viselésére kötelezték, akkor nagy gonddal olyan jelvényt
terveztettek, amiről a számot alig lehet leolvasni (fényes alapon vékony fekete
számok). Az egyenruhásokat más országokban megbecsülés veszi körül, de ezért
keményen megdolgoznak. Magyarország is megérdemelne ilyen rendőrséget.
Kicsoda Charlie Kirk, Trump titkos fegyvere?
A 31 éves evangéliumi keresztény influenszer, aki egyetemisták millióit mozgósította a választások előtt »
Szent István - látnok vagy realista volt az államalapító király?
Szuverenitás, bibliai hit és Jeruzsálem kérdése »
„Miért létezik Izrael állama?” - Interjú Tatár György filozófussal
A megrendülés hiánya és az apokaliptikus tövis »