hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az igazi rezsicsökkentés
Elektromos autók: kilométerek nulla forintért

2016. 09. 15.
Nincsen kipufogójuk (nem szennyezik a levegőt), nincs bennük kuplung, sebváltó, önindító, porlasztó – s az elüszkösödött gyertyákat sem kell soha cserélni bennük. Induláskor nem kell melegíteni a motort, mégis teljes nyomatékkal gyorsul egészen a végsebességig. Üzemeltetésük fillérekbe kerül, s a szervizük is kíméli a pénztárcánkat – az állami kedvezményekről nem is szólva. Az elektromos autók 10 millió forintos árkategóriájukkal elérték azt a szintet, amelynél megvásárlásuk akár egy átlagember számára is megfontolandó lehetőséggé vált.

Az ezredfordulóig még utópiának tűnt, a 2010-es évektől azonban már realitás: megjelentek a piacon azok a 10 millió forint árkategóriájú elektromos autók, amelyek egy feltöltéssel akár a 200 kilométer körüli távolságot is vígan teljesítik. A Tesla a magyar nagyközönség számára még elérhetetlen árú luxusautókkal indította az új korszakot 2008-ban, a lítiumion-akkumulátorok fejlesztése és a gyártási költségek csökkentése révén azonban olyan gyártók is beneveztek a versenybe mint a Nissan, a Chevrolet, a Volkswagen vagy a BMW. Sőt, ha arra gondolunk, hogy a 19. század fordulóján még az elektromos autók vitték a prímet (az Egyesült Államokban a 33 ezer regisztrált elektromos hajtású autó a teljes forgalom 38 százalékát tette ki a belsőégésű motorokkal felszerelt gépkocsik 22 százalékos arányával szemben), akkor elmondhatjuk: nincs új a nap alatt. Mi csak folytatjuk azt, amit az eleink 150 évvel ezelőtt elkezdtek.

Környezetbarát, vásárlóbarát

A Nissan Leaf, a Kia Soul EV, a VW e-Golf, a BMW i3, a Chevrolet Bolt és társaik több tekintetben meghaladják benzines/gázolajas társuk tudását, s üzemeltetésük annyira olcsó, hogy a megtakarításból akár a vételár is belátható időn belül megtérülhet. „Az egyik taxivállalat sofőrje egy év alatt 130 ezer kilométert tett meg a nálunk vásárolt autójával. Ha az ingyenes gyorstöltőknél tankolt, akkor üzemanyagra semmit sem kellett töltenie, de ha otthon, a kávéfőző mellé bedugott elektromos kábellel töltötte fel akkumulátorát, akkor sem került többe egy kilométer 5,5 forintnál. Ha egy 25 forint/kilométeres költséghez viszonyítunk, könnyen kikalkulálható, hogy mennyit takarított meg csak az üzemanyag árán, a szervizköltségek minimalizálásáról nem is szólva” – mondta lapunknak Horváth Gergő, a Gablini autókereskedés magyarországi marketing menedzsere, akivel éppen egy Nissan Leaf Acentát tesztelünk. Egy elektromos autó gyakori használata esetén csupán arra kell odafigyelnünk, hogy az akkumulátorok lemerülése előtt találjunk megfelelő töltőállomást – ebben azonban a GPS-es navigáció és a központi adatrendszer is a segítségünkre van. Kijelzik, hol van szabad töltőállomás, a hamarosan kiépülő egységes kommunikációs rendszer segítségével pedig azt is látni fogjuk, hogy hány százalékos töltöttségnél tart a sorban előttünk álló autó.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!