hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Idomított vásárlók

2014. 12. 13.
Az Egyesült Államokban a Hálaadás ünnepét követő „fekete péntek” jelenti a karácsonyi szezon kezdetét, hazánkban az adventi gyertyák meggyújtásával párhuzamosan indul be a vásárlási láz. Az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmát ekkor bonyolítják, de vajon milyen trükköket alkalmaznak az üzletek szerte a világon azért, hogy még azt is megvegyük, amit nem feltétlenül állt szándékunkban?

Nemzetközi felmérések szerint a megvásárolt áruk felét úgy vesszük meg, hogy az előzetesen nem szerepel a bevásárlólistánkon. A boltokat ezért úgy alakítják ki, hogy minden inger a költekezésünket segítse. Ilyen trükk, hogy a nagy üzletekben az óramutató járásával ellentétes irányban haladunk. Az emberek 90 százaléka jobbkezes, ezért a bevásárlókocsit bal kezünkkel tolva jobb kezünk szabaddá válik a termékek közötti válogatásra. Először a drágább termékek kerülnek a szemünk elé, s az is ismert tény, hogy a szemmagasságban kirakott áru gyakorolja ránk a legnagyobb vonzást. Amíg eljutunk az alapvető élelmiszerekhez (tej, kenyér), addig nagyon sok mindenbe „belefutunk”, az akciós áruk pedig legtöbbször valahol a bolt egyik sarkában, rendezetlenül vannak kirakva. A rendezetlenség miatt kevésbé vonzóak.

Vásárlás során természetesen az se mindegy, mit hallunk, s a kellemes, korosztályunknak megfelelő zene kikapcsolja időérzékünket. Órát sehol sem látunk, nehogy eszünkbe jusson, hogy a kelleténél több időt vesztegetünk el a nézelődésre. A marketingszakemberek arra is gondolnak, hogy miután a gyermekes anyák megvették a kicsinyeik számára a legfontosabb dolgokat, magukat is megjutalmazhassák az áruház másik végében lévő parfümökkel, amelyek egyébként jókora haszonkulcsot jelentenek a forgalmazónak. Végül a pénztárak előtt elhelyezett polcsorok is nagyobb profitot jelentő apróságokat kínálnak számunkra. Sorban állás közben váratlanul érhet bennünket az az impulzus, hogy cukorkák, rágógumi, napszemüveg vagy egyéb apróságok nélkül nem lenne teljes a vásárlásunk.

Nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy az említett példákat hazai jellegzetességekkel is kiegészíthessük. Ilyenek például a kamuakciók: egyes termékek árait a boltok megemelik, hogy azután „leértékelhessék” azokat. „Egy nagyáruház időszakosan megjelenő katalógusában úgy reklámozott egy adott porszívót, hogy az 19 900 helyett 13 500 forintért megvásárolható. Meg akartuk venni, de vásárlás előtt interneten is utánanéztünk a terméknek. Kiderült, hogy másutt 12 500 forintért vagy olcsóbban megvehetjük az adott típust, teljes áron, leértékelés nélkül” – mesélte lapunknak László, aki magát „tudatos vásárlónak” tartja.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!