hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Digitális vagy analóg?
Fotózás

2003. 11. 10.
Általános trend a fotóiparban a digitális kamerák számának növekedése, amely a múlt évben már a legtöbb nyugati országban elérte, illetve meghaladta a hagyományos, analóg típusú gépek eladásának számát. 



A Néprajzi Múzeumban idén is megtekinthető a tavalyi év legrangosabb sajtófotóiból készített válogatás. A World Press Photo Alapítvány zsűrije 118 ország 3913 fotóriporterének 53 597 fényképéből választotta ki a 9 kategória győzteseit. Ezúttal hazai siker is született: Gárdi Balázs, a Népszabadság fotóriportere sport kategóriában szerezte meg a zsűri elismerését. A kiállítás november 16-ig, mindennap 10–18 óráig várja a látogatókat Fotó: S. L.

A 2001-es World Press Photo pályázatra a képek 67 százaléka érkezett digitális formában, igaz, az örmény származású fődíjas (Eric Grigorian) filmre fotózta egy iráni temetésen készült munkáját. Tom Ang nemzetközi hír? fotóművész, több, a témával kapcsolatos szakkönyv szerzője a MÚOSZ székházában közelmúltban tartott előadásában úgy fogalmazott, hogy az elkövetkező két évben várhatóan 400-500 százalékkal fog növekedni a digitális gépek értékesítése. Mark Millstein amerikai fotográfus, egy nemzetközi fotóügynökség budapesti vezetője pedig meg van győződve arról, hogy néhány év múlva már a mobiltelefonok olyan minőség? MMS készítésére lesznek alkalmasak, amelyek nélkülözhetetlenné teszik a készüléket a jövő fotóriportere számára. Jelenleg elképzelhetetlen egy-egy sajtóesemény úgy, hogy a fotóriporterek túlnyomó többsége ne digitális készülékkel jelenne meg, s egy részük mobiltelefonja és laptopja segítségével azonnal ne küldené el felvételét az őt megbízó média vagy hírügynökség központjába. 

Örülhetünk hát a digitális fényképezés kevesebb, mint egy évtized alatt bekövetkező, elképesztő méret? fejlődésének, mégis sokak számára kérdéses, hogy saját célra melyik irányba invesztáljanak be, ha fényképezőgépet szeretnének vásárolni. Kétségtelen, hogy a digitális géppel elért gyorsaság (azonnal látható a felvétel, sőt, akár otthon is kiprintelhető), valamint a filmre fordított költségek megtakarítása hosszú távon mindenképpen a digitális technika mellett szólnak. A digitális képből akár hagyományos fotópapírra nagyított print is készíthető, ráadásul a digitális kép szkennelés nélkül rögtön számítógépre tölthető, nyomtatott sajtóban felhasználható, és elektronikus levélben is továbbküldhető. Ha a képminőségen akarunk javítani, ezt – megfelelő program által használt "digitális laborban" – komputerünkön gyorsan megtehetjük. Arra a kérdésre tehát, hogy van-e még értelme filmes géppel vesződni, egy nagy forgalmú, mindkét technikával dolgozó fővárosi fotólabor vezetője ezt mondta: "aki egy évben csak kétszer veszi elő a kameráját, mondjuk húsvétkor meg nyaraláskor, annak teljesen fölösleges még digitális gépbe beruházni". 

Több neves fotográfus, fotóművész pedig – elmondásuk szerint – azért nem vásárol digitális fényképezőgépet, mert szerintük nem adja azt a top minőséget, amit megszoktak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a filmre dolgozó profi fotósok is csak úgy tudnak versenyben maradni a piacon, ha jó minőségben beszkennelik – azaz digitalizálják – a filmet vagy diát, amire dolgoznak. Ezzel már majdnem eldőlt a kérdés, hiszen tágabb értelemben maga a szkenner is egy "digitális reprófényképezőgépnek" minősül. Ennek a módszernek előnye, hogy az archivált film a digitális kép esetleges sérülése, elvesztése esetén is mindig rendelkezésre áll, illetve a szükséges nagyítás méretéhez igazodva bármikor újra szkennelhető, akár óriásplakátméretre is. Hátránya, hogy időigényes és költségesebb, mintha rögtön a film helyébe lépő fényérzékeny felületre (CCD) fotóznánk. Valószínűsíthető tehát, hogy az árak csökkenésével és a minőség javulásával ezeknek a művészeknek egy része is átáll majd digitális technikára. 

A potenciális vásárlók többsége a kivárásra épít: egy-egy jó minőségű, új termék ára ugyanis a kiélezett versenyben akár egy-két hónap alatt is jelentősen csökkenhet. Éves távlatokban pedig az ár/érték arány javulása nem kérdéses. Példának okáért: az 1995-ben megjelent Kodak DCS 460 digitális fényképezőgép potom 12 ezer dollárért nem tudott annyit, mint a közelmúltban kifejlesztett és 900 dollárért megvehető legújabb Canon termék, az EOS 300 D. 

Arra a kérdésre, hogy milyen jövő vár a hagyományos, filmes fényképezés szerelmeseire, Tom Angnek az a válasza: minden bizonnyal megmarad, azonban jelentősen háttérbe szorul a fényképezésnek ez az ága, és a felhasználható filmek termékkínálata is jelentősen le fog csökkeni. A szakember ahhoz a folyamathoz hasonlította a jelenséget, amikor a fényképezés több, mint másfél évszázaddal ezelőtt történt feltalálása fokozatosan a háttérbe szorította – de meg nem szüntette – a képkészítésben és ábrázolásban addig egyedülálló festészetet. 

Azoknak a fotólaboroknak egy része, amelyek a hagyományos filmes technológia mellett nem fejlesztettek a digitális technológia irányába, megszűnt vagy komoly gondokkal küzd. Egy ilyen, korábban jól menő labor vezetője például kérdésünkre úgy felelt, hogy idei forgalmuk a felére esett vissza a tavalyihoz képest. Ugyanakkor szemmel láthatóan jó forgalmat bonyolít le az egyik fővárosi, kézi nagyításokat készítő fekete-fehér labor, pedig áraik érthető módon jóval meghaladják az automata berendezésekkel tömegtermelésre ráállt színes laborok díjszabását. Szemmel láthatóan kielégítenek egy stabilnak mondható rétegigényt.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!