„Kattintsanak a kis dobozra (a telefon képernyőjén), és máris megvehetik a bort! Rendeljenek most!” – üzenték a KKE országok telefonok előtt ülő diplomatáinak, amelyen keresztül online értékesítési élő adást tartottak. Cseh sör, horvát bor, bolgár rózsaolaj, lett ásványi festék...a kínai webáruházak különleges termékei sokak érdeklődését felkeltették.
Az elmúlt években egyre szorosabb lett a Kína és a KKE-országok közötti kereskedelmi kapcsolat, a KKE-országok jó minőségű termékeiből is egyre több elérhető Kínában az online piacon. Yi Lin, a Tmall online vásárlási cég európai felelőse kifejtette: „2019-től egyre több márka regisztrált a KKE országaiból weboldalunkra. Az elmúlt két év alatt a regisztrált márkák száma 90 százalékkal nőtt az azt megelőző időszakhoz képest. Népszerűségük is megugrott. Lengyelország legnagyobb sminkmárkájának értékesítése például 2018-ban 176 százalékkal növekedett az előző évhez képest. Az elmúlt 4 év alatt az értékesítés négyszeresére nőve 100 millió jüant ért el.”
A két fél együttműködése a hagyományos kereskedelemben is szép eredményeket ért el. A Kereskedelmi Minisztérium által közzétett adatok szerint 2020-ban 103,45 milliárd dolláros kereskedelem zajlott Kína és a KKE-országok között, a szám idén haladta meg először a 100 milliárd dollárt. Erről Gao Feng kínai kereskedelmi szóvivő elmondta: „2020-ban Kína és a KKE-országok közötti kereskedelem 8,4 százalékkal nőtt éves szinten, ami magasabb, mint Kína külföldre irányuló kereskedelmének és a Kína és Európa közti kereskedelem növekedése. 2012-től kezdve Kína és a KKE-országok közötti kereskedelem átlagos éves növekedése 8 százalékos volt. 2020 végéig Kína közvetlen befektetései a KKE-országokba elérték a 3,14 milliárd dollárt, és az energetika, az ásványi termékek, az infrastruktúra, a logisztika és a gépjárműalkatrészek területeit érintették.”
A Kína–Közép- és Kelet-Európa Országai gazdasági és kereskedelmi fórumukat immár egymást követően kilencedik alkalommal rendezték meg.
Zhang Jianping, a Kereskedelmi Minisztérium régiós gazdasági együttműködési központjának vezetője szerint a kínai–európai befektetési egyezmény végrehajtásával és a Kínai- Európai Földrajzi Jelzések Megállapodásának aláírásával egyre nagyobb nyitás várható Kínában és Európában is. „Különösen a kínai és európai befektetési egyezmény említésre méltó, amely folyamatos növekedést hozhat a két fél befektetéseiben, és remélhetőleg szorosabb összeköttetést a globális ellátási láncban. Ebben a folyamatban az e-kereskedelem nagyobb esélyhez jut e két megállapodás révén, mert nemcsak a két fél befektetési kapcsolatainak szorosabbra válását mozdíthatja elő, hanem nagyobb kereskedelmi forgalmat is eredményezhet. A mostani helyzetben az új platformok és új üzletek, illetve az e-kereskedelem ugyanis több felhasználóhoz juthatnak, ezért forgalomnövekedés várható a közeljövőben” – vélekedett a kínai tisztviselő.
Összeállította: Wang Yuzhe
(A CHINA MEDIA GROUP fizetett cikke)