Három nappal a kínaiak legfontosabb éves ünnepe, a tavaszünnep előtt, a China Media Group (CMG) és Viya, aki a Taobao webáruház online értékesítési üzemeltetője, közösen rendezték meg a „Közép- és kelet-európai áruk fesztiválja” élőben közvetített online vásárlási eseményt. A rendezvényen 25 fajta, Közép- és Kelet-Európa hat országából származó és kínai helyi speciális termék került értékesítésre, köztük magyar tokaji szamorodni és aszú, bolgár rózsából készült bőrápolási termékek, lengyel élelmiszer- és bőrápolási termékek. Az élő közvetítés három és fél órán át tartott, és az online megtekintések száma elérte a 19 milliót, az értékesítési összeg meghaladta a 37 millió jüant, vagyis mintegy 4,75 millió eurót. Közülük az egy másodperc alatt elfogyott tokaji borok értéke elérte a 230 000 eurót.
Nagy Pétert, Magyarország pekingi nagykövetségének külgazdasági beosztott diplomatáját és Breuer-Zehevi Ádámot, a nagykövetség kulturális és oktatási beosztott diplomatát is meghívták az élő adásba, hogy népszerűsítsék a magyar tokajit a kínai netezők előtt. A kínai borszeretőknek arra is invitálták, hogy látogassanak el Magyarország borvidékeire a járvány visszaszorítása után, és személyesen tapasztalják meg a magyar borkultúrát.
Az e-kereskedelem gyors növekedésével az élő közvetítéses értékesítés új modellé vált a fogyasztói piacon. A kínai vevők számára divatos, hogy élő műsorban megtekinteni részletes termékbemutatásokat, ugyanakkor kedvezményes áron rendelni. A hagyományos tavaszünnep közeledtével a „Taobao eladási királynője” néven ismert Viya, aki egyszer 267 millió jüanos (kb. 34 millió eurós) rekordot döntött az egyik élő közvetítési értékesítésében, a CMG-nek adott interjújában elmondta, hogy néhány közép- és kelet-európai országból származó különleges termék nagy lehetőségeket rejt magában a holdújév idején. „Ebben az élő adásban a magyar borok elfogytak, amint a polcokra kerültek. A tavaszünnepek alatt elmaradhatatlan a borozás a családi összejöveteleken. A megfelelő termék kiválasztása és a megfelelő időben történő ajánlása extra pontokat ad annak” - fejtette ki Viya.
Az elmúlt években a Kína, valamint a közép- és kelet-európai országok közötti együttműködési mechanizmus folyamatos elmélyülésével az érintett országok egyre több jó minőségű és olcsó különlegességei fokozatosan léptek be a kínaiak életébe. A Kereskedelmi Minisztérium legfrissebb adatai szerint a Kína és 17 közép- és kelet-európai ország közötti kereskedelem értéke meghaladta a százmilliárd dollárt. Ugyanakkor, a tömegáruval összehasonlítva, Viya úgy véli, hogy a közép- és kelet-európai országok termékei kevésbé előnyösek a termelési mennyiség szempontjából, és eddig nem annyira ismertek Kínában. Tapasztalatai szerint mielőtt az áruk a polcokra kerülnének, először maguknak kell felhasználniuk, kipróbálniuk őket, majd használat után megosztaniuk tapasztalataikat az interneten, ezáltal felkeltve a vásárlási vágyat. „Korábban nem értesültem a tokaji borról, de a csapatomban egyik kollégám néha vásárolt. Amikor az élő közvetítésre kiválasztottuk a terméket, arra is gondolkodtunk, hogy talán túl szűk kört vonzana. Ugyanúgy elfogadják majd ezt a fogyasztóink, mint a vörösbort és a pezsgőt? De miután kipróbáltuk, nagyon bíztunk benne.” – mondta a neves webelőadónő.
A nemzetközi gyártók számára az online értékesítés lett a kulcs a kínai piac kapujának megnyitására. Különösen, mivel az országban alkalmazott szigorú járványmegelőzési intézkedések tovább erősítették a kiskereskedelmi áruk online értékesítését. A Kínai Nemzeti Statisztikai Hivatal adatai szerint Kínában a fogyasztási cikkek teljes kiskereskedelmi értékesítése 2020-ban 3,9 százalékkal csökkent az előző évhez képest, de az online kiskereskedelmi értékesítés pozitív, 10,9 százalékos növekedést ért el.
Arra vonatkozóan, hogy optimista-e a tokaji borok jövőbeli kínai piacát illetően, Viya így felelt: „Ez biztos. Az élő közvetítés végéig számtalan üzenet érkezett a tokaji bor vásárlására vonatkozóan.” Ugyanakkor azt is elismerte, hogy az élő közvetítésben való részvétel célja nem csupán az értékesítés. Amellett, hogy a kínai fogyasztók az élő közvetítésen keresztül tájékozódhatnak a közép- és kelet-európai országok kultúrájáról, azt is reméli, hogy külföldi országok is megismerhetik a kínai e-kereskedelem fejlődését.
Van egy régi kínai mondás, miszerint az aromás bor nem fél a fogyasztók távollététől. A hódító terméknek nem kell amiatt aggódni, hogy nem ismerik. De a modern kereskedelem már nem így működik, ha nincs kiváló marketing és hatékony reklámozási módszer, akkor bármennyire is jó a bor, hírnevének ismeretlensége okozhatja vesztét. Kína növekvő belföldi kereslete, a fogyasztók termékminőséggel szembeni követelményeinek folyamatos javulása, valamint az iteratív és korszerűsített kiskereskedelmi modellek megmutatják a világnak a kínai belföldi piac hatalmas potenciálját.
Hao Yue, Qin Liang riporter
(A CHINA MEDIA GROUP fizetett cikke)