Boross Péter volt miniszterelnök
Boross Péter
Mindenképpen egy, az elődjénél dinamikusabb személy jelenik meg, de hogy jó irányba dinamizálja az országot, csak hónapok múlva tudjuk meg. Itt rizikófaktort a költségvetés általános helyzete jelent, és így szükségképpen az a személy is, aki egy ilyen helyzetben felelős posztot vállal. Mivel miniszteri ténykedése alapján nem tudtunk kellően meggyőződni politikai kvalitásairól, ezért többet csak az után lehet mondani, amikor már nem csupán pártközi viszonyokról és koalíciós tárgyalásokról nyilatkozik, hanem kormányzati kérdésekről. Úgy látom, hogy a kommunikációs képesség és a képernyőn való megjelenés vonatkozásában Gyurcsánynak lesznek előnyei Orbán Viktorral szemben, ugyanakkor Orbán megalapozott kisugárzása – sokszor függetlenül attól, amit mond – biztosra vehető, míg Gyurcsánynak ezt még egyelőre keresnie kell. Ami a legitimációját illeti, csak annyit kérdezek: Ha a szocialisták miniszterelnök-jelöltje országgyűlési képviselő lenne, és mondjuk kapott volna 25 ezer szavazatot a választásokon, akkor mennyivel lenne legitimebb jelölt, mint most, tényleges mandátum nélkül? A magyar közjogban nincs olyan feltétel, amit számon kérnek rajta. Akkor lenne igazuk a kérdés felvetőinek, ha törvény szabályozná, hogy a miniszterelnökre külön kell szavazni. A legitimáció a mai közjogi viszonyok között a Parlament lépcsőjén kezdődik. A helyzet párhuzamba állítható azzal a szisztémával, ahogyan minden plébánosból lehet római pápa, anélkül, hogy előtte a bíborosi testület tagja is lett volna.