hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Henry Ford, a korszakváltó

2017. 02. 23.
Hetven évvel ezelőtt halt meg Henry Ford, aki a legendássá vált T-modellel „négy kerékre ültette” Amerikát. A Bádog Böskének (Tin Lizzy) is becézett népautóból, amelynek tervezője a makói származású Galamb József volt, több mint 15 milliót adtak el. Az olcsó, el­nyű­he­tetlen konstrukció nagyban hozzájárult az amerikai középosztály kialakulásához a múlt század elején. A Ford T-modell ihlette a német Volkswagen márkát is. Adolf Hitler egyébként rajongva csodálta Henry Fordot, akivel nemcsak a gaz­da­ság­élénkítő szándékban, hanem az anti­szemita nézeteikben is egymásra találtak. Ford 1920-ban kiadott, zavaros ideo­lógiájú munkája, a Nemzetközi zsidó a Mein Kampf számára is muníciót jelentett. (Ford később némiképpen revideálta antiszemita nézeteit.) Henry Ford megítélése vitatható, korszakformáló jelentősége azonban vitathatatlan.

Henry Ford élettörténete egy Michigan állambeli faluból, Dearnbornból indult el az amerikai polgárháború idején, 1863-ban. Szülei – ír és belga bevándorlók – jól menő családi farmon gazdálkodtak, a mezőgazdasági munka azonban egyáltalán nem volt vonzó első gyerme­-kük, Henry számára. „A nehéz, kemény mezei munka elvégzését a húsról és vérről a vasra és szénre, vagy benzinre átvinni lett vágyaim netovábbja” – írja önéletrajzi könyvében, ahonnan idézeteinket vesszük. (Henry Ford: Életem és működésem, 1922 – Balla Antal fordítása) Az emberi munkát megkönnyítő gépeket ugyanis ő olyan eszközöknek látja, „amelyek célja, hogy ezt a világot az élet örömteljes színterévé változtassák”. 

Tizenkét évesen találkozik először egy gőzzel hajtott, primitív szerkezettel. „Ez az úti lokomobil volt a bűnös abban, hogy én automobil-technikára adtam magamat” – emlékezik vissza Ford. Figyelme azonban a gőzgépekről hamarosan a belső égésű motorok felé fordul.

Huszonnégy éves korában, 1888-ban feleségül veszi Clara Jane Bryantet, akit lenyűgöz Henry egyedülálló talentuma, és aki egész életében hűséges támogatója. Férje szavaival élve, felesége jobban bízik benne, mint ő saját magában. Az ifjú pár hamarosan Detroitban (Michigan állam) telepedik le, ahol a férj Edison vállalatánál, a Detroit Edison Electric Companynál talál mérnöki munkát. Szabadidejében azonban a belső égésű motor kifejlesztésén dolgozik, pedig akkoriban, az 1890-es években, kevesen hittek a robbanómotorok elterjedésében.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!