hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A német autógyárak dízelbotránya
Tündérmese, halálos kimenetellel

2017. 08. 31.
Néhány évtizeddel ezelőtt a dízelautókat a lehető legolcsóbb és legkisebb fogyasztású, tehát környezetbarát közlekedési eszközként tartották számon. Az európai piacot letaroló német autógyárak egyszerű módszert választottak arra, hogy elhitessék, termékük nem károsítja az emberi egészséget: évtizedeken át szisztematikusan becsapták a hatóságokat és a közvéleményt. Végül amerikai kalandozásukon vesztettek rajta. A nagy dízelbotrány története.

Holger Schmidt-Denker, az N-TV német hírtelevízió mindig kimért parlamenti tudósítója szelíd mosolyt engedett megjelenni szája szögletében. Még el sem kezdődött  a német döntéshozók és a dízelautógyártók csúcstalálkozója, mégis kisebbfajta szenzációval tudott szolgálni élő bejelentkezése során. „Hirtelen bizonytalanná vált a megbeszélés helyszíne, talán a Belügyminisztérium, vagy más, biztonságosabb intézmény ad majd otthont az esedékes találkozónak” – jelentette Schmidt-Denker, aki a szokásos kamerastábokon kívül mindösszesen néhány tucat tüntető társaságában várta a résztvevők bevonulását. A szenzáció maga a szereplők hirtelen jött félénksége volt. Korábban a politika és a második legfontosabb német iparág topmenedzserei rezzenéstelen arccal adták sorozatban nyilatkozataikat, melyekben a „teljes transzparencia”, a „minden lehetséges erőforrásainkat bevetve”, „korszerű dízeltechnológia”, valamint a „visszaszerezzük az ügyfelek bizalmát” és a „made in Germany” kifejezések záporoztak olyan erővel, hogy a fal adta a másikat. Kellett is ez a nyilatkozatáradat, a 2015-ben kirobbant VW-botrány óta a német dízelautó-tulajdonosok homályos tartalmú szoftverfrissítések ígéretén túl nem kaptak semmilyen támogatást. Pedig sokan vannak, akiket érinthet az autó­sok rémálma, járművük forgalomból történő kivonása  és a behajtási tilalom.

Életveszélyes diadalút

De kezdjük az elején. A dízelmotorok robbanásszerű térnyerése 20 évvel ezelőtt kezdődött. Akkoriban találták ki a német autógyártók az olyan hívószavakat, mint „nyomatékos”, „gazdaságos”, és idővel még azt is hogy „környezetbarát” és egyúttal „sportos”.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!