Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) beszámolója szerint a világ élelmiszertermelésének 30 százaléka semmisül meg a külleme miatt – vagy már a betakarítást követően, vagy az élelmiszerüzletekben „hulladék” élelmiszerként, vagy akár a háztartásokban, vendéglátó-ipari egységekben. Továbbá, a FAO aktuális elemzésében azt is kiemelte, hogy fejlett ipari országokban a kész élelmiszerek csaknem 40 százaléka kerül kidobásra, kereskedelmi láncok vagy fogyasztók által. Ez megközelítőleg 222 millió tonna élelmiszert tesz ki, ami megegyezik a Fekete-Afrika teljes nettó élelmiszer-termelésének mennyiségével.
A meghökkentő számadatok láttán, Franciaországban például hamarosan elárasztják a boltokat az eltorzult formájú padlizsánok, nevetséges burgonyák, groteszk almák, csúnya sárgarépák – abban a reményben, hogy sikerül az élelmiszer-pazarlást csökkenteni. Ez év márciusában egy Párizstól 90 kilométerre fekvő kisváros, Provins lakói egyik napról a másikra furábbnál furább formájú friss gyümölcsökkel és zöldségekkel találták szembe magukat a helyi szupermarket, az Intermarché boltjaiban. (Piaci részesedés alapján az Intermarché Franciaország harmadik legnagyobb élelmiszerlánca.) A szépnek nem mondható gyümölcsök plakátjai pedig arról igyekeztek meggyőzni a vásárlókat, hogy a zöldség vagy gyümölcs a küllemétől függetlenül is lehet finom. Mivel a fura gyümölcsök mint-egy 20-30 százalékkal kerültek kevesebbe, mint „tökéletes” társaik, a promóció nagy sikert aratott.
„A vásárlók reakciója önmagában is jelenség volt! A fura vagy akár ormótlan gyümölcsök az utolsó darabig elfogytak... Mi voltunk az elsők, akik a sikeren igazán meglepődtünk” – nyilatkozta a CNBC-nek Vanessa Robineau, az Intermarché szóvivője. Az esemény nyomdokaiba lépve, azóta több francia kereskedelmi egység is kipróbált hasonló akciókat, illetve az Intermarché a párizsi üzleteiben is megismételte a promóciót.