hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Benzinár: hol a határ?

2011. 03. 03.
Szerdán ismét megemelték a benzin árát, és sokan már azt találgatják, hogy mikor lesz az üzemanyag litere 400 vagy – pesszimistább előrejelzések szerint – 500 forint? De mitől is emelkedik a benzin ára? Többek között erről kérdeztük Pletser Tamást, az ING Bank olaj- és gázpiaci elemzőjét.

A válasz először is összetett. A tankolható üzemanyag literének ára egyrészt függ a termék árától, valamint annak adótartalmától (jövedéki adó + áfa; ez benzin esetében 60, gázolaj esetében 55 százalékos tétel). A termék ára pedig függ nyersanyagának (nemzetközi) árutőzsdei árfolyamától, valamint a beszállítói költségektől - tudtuk meg a szakértőtől. Ha a termék - azaz a finomított kőolaj - ára nő, annak adótartalma is nő, hiszen míg a jövedéki adó mértéke fix, az áfa már változó.

A mostani emelkedés oka főként a nyersanyagárak változásában keresendő, habár a nyersanyag ára és a finomított termékek ára nem feltétlenül követik egymás változásait azonos mértékben. Az elmúlt három hónap során például a nyersanyag egységének ára 15 dollárral nőtt, míg a benziné csak 12-vel. 2010 decem­berében az északi-tengeri kőolaj (a referencia értékű brent) hordójáért 95-100 dollárt kellett fizetni. Az akkor kezdődő közel-keleti tüntetések és lázongások folytán viszont idén március elsején már 113,5 dollárra taksálták ugyanezt. A finomító cégek tehát most nagy árnyomás alá kerültek, amit kénytelenek lesznek továbbhárítani a vevőkre. Ők egyelőre biztosan nem kerestek még ezen az „üzleten". De akkor kik járnak jól? Az olajkitermelő országok mindenképp - hangzik a válasz. A feldolgozók, finomítók és forgalmazók már kevésbé, hiszen bevételeik jelentős hányadát adó formájában befizetik az állami költségvetésbe. Akkor az állam is jól jár! Ha csak önmagában néznénk a folyamatot, állításunk igaz lehetne: az üzemanyagár nő, az adó nő, az állami bevétel nő. Tiszta sor. De nem egy importőr ország esetében. Habár az üzemanyag árrugalmassága kicsi - azaz az árváltozást nem követi hasonló mértékű változás a keresletben -, a sokkszerű árváltozásokra még a benzin kereslete is eséssel reagál. Hazánk - kőolaj- és üzemanyag-importáló ország lévén - nem abban érdekelt, hogy a kőolaj ára magas legyen. Ha az emberek kevesebb üzemanyagot vesznek, akkor megmaradó pénzükből vagy megtakarítanak (csökkentve a hazai kamatlábat, amitől elvileg olcsó lesz a hitel és a vállalkozóknak nagyobb kedve lesz beruházni), vagy más árukat vásárolnak (ezzel viszont adóbevételt termelnek az áfa révén, és szintén serkentik a gazdaságot). Összességében azonban a költségvetés számára „negatív ügy" az olajár emelkedése.

Csak a szaúdiakat ne...

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!