hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Röpködnek a decibelek
Interjú Ferihegyről Hirka Ferenc zajfelügyelővel

2005. 10. 18.
300 ezer ember pihenését zavarja nap mint nap a Ferihegyi reptér forgalma. A dél-pesti panaszosok szerint egyre elviselhetetlenebb a zaj, miközben a hivatalos mérések a terhelés folyamatos csökkenését mutatják. A Budapest Airport privatizációjának egyik célja a jelenlegi forgalom megnégyszerezése. 

– Milyen mérték? zajterhelést mérnek ezekben a körzetekben? 

– Egy kertvárosi lakóház esetében a zaj mértéke átlagosan 50-60 decibel, a kutyaugatástól a kerti munkákkal járó zajt is beleszámolva. A repülőtér közelében viszont ennél jóval magasabb értékeket mérünk, jellemzően 65-70 decibelt. 

– A zajterhelés nemcsak az ingatlanok értékét csökkenti, hanem az egészségre is ártalmas lehet. 

– Tudni kell, hogy a repülőgépek által keltett zajok más jellegűek, mint a közúti, vagy vasúti forgalomból eredőek. Egy forgalmasabb út mentén folyamatos a zajterhelés, a repülőgépek esetében viszont rövid ideig tart, de jóval intenzívebb. Ez hosszú távon érezteti a hatását: az ismétlődő éjszakai hangok megszakíthatják az alvást, felületessé tehetik a pihenést, ha pedig tartóssá válik a kialvatlanság, támadás alá kerülhet az idegrendszer. 

– Milyen változás várható, ha megvalósul a Budapest Airport privatizációja, és regionális központtá válik Ferihegy? Előzetes számítások szerint akár a négyszeresére nőhet a forgalom. 

– Nagyobb forgalommal nagyobb zaj jár, kivéve persze, ha a mostaniaknál csendesebb gépeket üzemeltetnek majd. Ezt azonban előre nem lehet megmondani. Annyi biztos, hogy nagyobb lesz a zaj által leginkább érintett övezetek területe.

– Évek óta húzódik a Ferihegyi repülőtér környezetében a zajgátló övezetek kijelölése, így a környéken lakók nem részesülhetnek a nyílászárók cseréjéhez szükséges támogatásban. 

– Valóban, közel tíz éve nem sikerül kijelölni a repülőtér közelében az úgynevezett zajgátló övezeteket. A zajterhelés mértékének megfelelően kellene kijelölni az övezetek határát, s ennek megfelelően indulhatna el az ablakok, ajtók cseréje – hogy legalább a belső terekben határérték alá lehessen nyomni a zajszintet –, illetve az ehhez szükséges támogatások kiutalása. Különös, hogy mindezt rendszerint éppen a helyi önkormányzatok "fúrják meg", ugyanis rendszerint nem fogadják el azt az alacsonyabb besorolást, amit a reptér a saját mérései alapján javasol. 

Rázkódó lakótelepek Budapesten

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!