Félmillió palackot vont vissza a Coca-Cola. Nem más, mint csapvíz Fotó: Reuters
Ötszázezer palack Dasani márkájú vizet kellett visszavonnia a Coca-Cola Companynak Nagy-Britanniában, ugyanis a megengedettnél nagyobb brómtartalmat mutattak ki a vizsgálatok az ital egyes mintáiban – közölte a Sky News angol hírszolgáltató.
Jelenleg ugyanis nem a kóla a sláger, hanem az egészséges életmód jegyében egyre több vizet, méghozzá tiszta ásványvizet keres a fogyasztó, és a multik ezt a trendet kívánják meglovagolni. A Coca-Cola-csoporthoz tartozó Dasani ásványvizek ügyének kapcsán reflektorfénybe került az az – egyébként szívesen elhallgatott – tény is, hogy közönséges csapvíz van a palackban, melyet egy dél-londoni vízszolgáltató biztosított. Ehhez képest egy félliteres palack ára 1,47 euró, azaz 370 forint körül van, ami még Angliában sem kevés. Pláne, ha figyelembe vesszük azt is, hogy a közönséges csapvíz még nem tartalmazott rákkeltő anyagokat, a Dasani viszont már igen. Akkor hogy történhetett ez? – kérdezheti a gyanútlan olvasó. A csapvizet a kalciumtartalom növelése érdekében kalcium-bromiddal vegyítették, ami az ózonnal végzett tisztítás során túl magas brómszintet okozott. A bróm rákkeltő anyag, de ebben az esetben nem volt szó közvetlen egészségkárosító hatásról.
A Coca-Cola és a brit vízművek vitája végül tiszta vizet öntött a pohárba: itt csupán a különböző tisztasági szintekről van szó. Tegyük hozzá: a bróm idegcsillapító hatású, ezért a fogyasztókat igazán nem idegesítette volna az a kis szennyeződés
A palackozott vizek piaca az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat szerte a világon. Hozzávetőleg 38 milliárd eurós évi összforgalomról van szó, ami sok kis szereplő mellett három nagy multi piaci harcáról szól. A Nestlé (világszerte forgalmazott márkája a Vittel) és a Danone (Volvic, Evian) a legnagyobbak, őket akarja megszorítani a Coca-Cola. A PepsiCo is jelentős szereplő az egész világon, az amerikai piacon az Aquafina névre keresztelt ásványvize éppen a szóban forgó Dasani előtt piacvezető. A Dasani az USA-ban a második legkeresettebb víz, és most kívánták vele meghódítani Európát.
A brit fiaskó után azonban a francia és a német bevezetés elmarad, de ahogy a botrány elül, a Coca-Cola Company újra próbálkozik majd a piaci betöréssel.
Néhány éve Magyarországon is magyarázkodnia kellett a Coca-Colának, mégpedig a Bonaqua vízzel kapcsolatban. Ezt az italt ugyanis ásványvízként hirdették, pedig nem volt más, mint tisztított csapvíz ásványi anyagokkal dúsítva, ami azért nem egészen ugyanaz
Nagy-Britanniában az is port kavart, hogy a Coca-Cola utasította a kiskereskedőket, hogy "idegen" ásványvizeket ne tegyenek a Coca-Cola által biztosított hűtőszekrényekbe. Így fordulhat elő, hogy a több száz éve fogyasztott Buxton Water éppen Buxton városában nem lesz kapható. Képzeljük el, ha Óbudán nem lehetne kapni Óbudai ásványvizet, csak a Coca által megtisztított csapvizet, persze "méreg" drágán.