hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Határ a csillagos ég
Értéktermelés az USA-ban és Európában

1999. 09. 11.
A fő értéktermelő vállalatok nem Európában, hanem az Egyesült Államokban találhatók – derült ki a The Boston Consulting Group (BCG) tanulmányából, amely a vállalatok növekedési ütemét, illetve a részvényértékük emelkedését vizsgálta. Eszerint az első száz legdinamikusabb értéktermelő vállalatból 69 amerikai, 29 európai és csak egy japán. Ez a jelenség egyaránt jellemző a telekommunikáció, és a bankszféra vagy akár a kereskedelem területére.

A tanulmányból egyértelműen kiderül, hogy az értéktermelés elsősorban nem
Európában, hanem az Egyesült Államokban található. A telekommunikáció területén
mozgó vállalatok fele az USA-ban található, de a szegmens – világszerte működő
– száz legsikeresebb cége között már hetvennégy százalék az amerikaiaké. A
bankszférában hasonlóan domináns szerepet töltenek be az Újvilág szereplői, ugyan
itt az összvállalatoknak "csupán" negyvenegy százalékát teszik ki, mégis a Top
100-as listán 68 amerikai bank szerepel. Hasonló helyzetet mutatnak a kereskedelem, a
gyógyszeripar, valamint a biztosítási ágazatok.

De miért is van az értéktermelésben ez a tekintélyes fölény az USA oldalán
Európával szemben? Daniel Stelter piacelemző szerint az ok az, hogy az európaiak a
szerkezeti módosításokkal termelnek értéket, ezzel szemben az amerikaiak a
növekedésre teszik a hangsúlyt az értékek létrehozásánál. Az európaiak
megelégednek azzal, ha nagy mérték? költségcsökkentéssel és enyhe befektetési
növekedéssel tudnak működni. Az amerikaiak a költségek csökkentésére kisebb
hangsúlyt tesznek, de négyszer annyival növelik a befektetéseket, mint európai
konkurenseik. Az értéknövekmény az amerikaiaknál az ötvenöt százalékot is eléri,
míg az európai érték maximum negyven százalék. A közgazdasági elemzők szerint
egyértelmű, hogy ha az európai cégek talpon akarnak maradni, növekedniük kell, ezt
pedig csak úgy érhetik el, ha növelik a befektetéseiket.

A BCG által készített toplistán a vezető helyet az amerikai Dell Computer foglalja
el, amely a részvényesei számára a befektetett érték 150 százalékát képes
visszaadni egy röpke év alatt, ami nem kis teljesítmény, hiszen még a legnagyobbként
ismert Microsoft is "csak" a befektetések 68,9 százalékát tudja visszatéríteni
részvényesei számára. A felmérés egyértelműen megmutatta, hogy vannak úgynevezett
sikerágazatok, melyek az átlagosnál gyorsabb és nagyobb haszonnal kecsegtetnek. A
gyógyszeripar például átlagban harminchárom százalékos, a telekommunikáció
huszonhét százalékos, a kereskedelem huszonhárom százalékos, a bankszféra
huszonkettő százalékos profitot hoz évente, ami által ezek az ágazatok vonzóak a
befektetők számára. Ezzel szemben a szolgáltatóipar, a beruházási javak és az
energiagazdálkodás évi átlaghozama hét és tizenhárom százalék között mozog. A
BCG tanácsadója mégis úgy vélekedik, hogy az igazán nagy különbséget nem a
gazdasági terület, hanem a vállalati menedzsment minősége okozza; magyarul, ha egy
vállalat alulteljesít, az a vezetés problémája és nem a környezeté.

A világ legnagyobb értéket termelő cégeinek toplistája

Cég Ország Tevékenység

Piaci érték

(millió euró)

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!