hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Laboratórium a vörös bolygón

2012. 09. 14.
Újabb sikert könyvelhet el a NASA: a múlt héten landolt a Marson az űrügynökség negyedik, Curiosity, azaz Kíváncsiság névre keresztelt űrszondája. A komplett laboratóriummal felszerelt jármű arra keresi a választ az elkövetkező néhány évben, megvoltak-e valamikor a kezdetleges élet feltételei a vörös bolygón. A projekt 2,5 milliárd dollárba került, no meg a kutatók tízéves munkájába.

A NASA a cél elérésének érdekében kész technikai arzenált vonultatott fel, a jármű szinte minden alkatrésze egy ötletes mérnöki megoldás, onnantól kezdve, hogy hogyan juttatták el a Földről a körülbelül 560 millió kilométer távolságban található Gale-kráterbe. A Curiosity mintegy kilenc hónapja, tavaly novemberben indult útjára egy hordozórakéta belsejében. A Mars légkörébe érve kinyíltak a hővédő pajzshoz csatlakozó fékezőernyők, majd miután ez a burkolat is lecsatlakozott a járműről, a Mars-járót egy lebegő égi daru eresztette le a talajra, lehetővé téve az úgynevezett „puha landolást". Ez utóbbi módszert most használták fel először, így nem meglepő a NASA dolgozói­nak kitörő lelkesedése, miután értesültek a leszállás sikeréről.

A Curiositynek nemcsak a Marsra juttatása, hanem az ottani navigálása sem egyszerű feladat. A nagy távolság miatt a Mars-járóhoz a számára kiadott parancsok csak 14 perc alatt jutnak el, és persze az általa küldött információkat is csak ugyanennyi idő múlva kapja meg az irányító személyzet. Emiatt a navigálás nem joystickkel vagy kormánykerékkel történik, hanem programkódokkal. „Olyan, mintha mielőtt elmennél autóddal a zöldségeshez, előtte való nap megterveznéd az egész utat, figyelembe véve minden negatív eshetőséget, például hogy egy fa rádőlt az útra, és elzárja azt, vagy egy gyerek kiugrik épp előtted - példázta a nehézségeket Scott Maxwell, az egyik irányító a Los Angeles Times-nak -, és csak a következő nap tudhatod meg, hogy végül a zöldségeshez irányítottad-e az autót, vagy sem."

A Mars-járó tevékenysége még legalább egy-két évig el fog tartani, mindeközben a Földön dolgozó szakembereknek is a robot „életritmusához" kell alkalmazkodniuk. Az irányítóknak szinte teljesen el kell szakadni a földi időszámítástól - munkaidejük ugyanis a 24 óra 39 perc hosszú marsi napokhoz igazodik, ezáltal például két hetet követően már az éjszaka közepén kell kezdeniük a napi feladataikat, ami meglehetősen hamar kimeríti az embert. Tovább fokozza a stresszt, hogy a már említett 14 perces csúszás miatt közvetlen irányítás nem lehetséges, ha a járgány rossz irányba tart, az egyrészt már negyed órája megtörtént, másrészt az iránymódosítási parancs további negyedóra múlva jut el hozzá.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!