hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Vissza a jövőbe

2012. 06. 07.
Már régóta foglalkoztatja az emberek fantáziáját, mi lenne, ha járművünkkel egyszerűen csak felszállhatnánk, így kerülve ki a közúti közlekedéssel járó megkötöttséget. Egy amerikai cég minden eddiginél közelebb került ehhez a célhoz: Transition ('átmenet') névre keresztelt repülő autójuk jövőre a magánemberek számára is megvásárolható lesz - nagyjából 60 millió forint ellenében. Bár a jármű közel sem hasonlít a sci-fi filmekben látható társaira, sikerét jelzi, hogy a piciny vállalathoz már 100 előzetes megrendelés érkezett.

A New York-i autókiállítás látogatói nem mindennapi látványban részesültek, amikor a Terrafugia cég bemutatta az első olyan autót, amely megfelel mind a közúti, mind a légi biztonsági előírásoknak. Az összecsukható szárnyakkal rendelkező járgányt elsőre talán nem is autónak néznénk, mégis mindenben eleget tesz az utcai közlekedés kívánalmainak: a kétszemélyes autót bármely egyszerű gázfeltöltő állomásnál feltankolhatjuk. A fogyasztás meglepően visszafogott: szárazföldön 6,7 litert, levegőben pedig nagyjából 8,4 litert használ el 100 kilométerenként. Az egyik legnagyobb „elvárásnak" azonban nem tesz eleget, dugóban nem tudjuk csodaszerként alkalmazni, a felszálláshoz ugyanis mintegy fél kilométeres kifutópályára van szükség.

A jármű életre hívása mögött jelentős mérnöki munka áll: a megalkotó cég tagjai többek között a világ egyik legjobb egyeteme, az MIT díjnyertes mérnökeiből és gazdasági szakembereiből verbuválódtak össze, és 2005-ben kezdték el a Transition kifejlesztését. Az egyik legnagyobb technikai feladatot az jelentette, hogy a felszállás pillanatában az autó nem tud a hátsó kerekekre támaszkodni, mint a legtöbb repülőgép esetében, mivel a kerekek tartós közúti közlekedésre lettek tervezve. A gumikat és a szélvédőt pedig könnyített anyagból kellett készíteni a súly csökkentése érdekében.

Annak ellenére, hogy az előzetes megrendelések már így is lekötik a cég 2-3 éves termelői kapacitását, kérdéses, hogy a Terrafugia alkotása mennyire lesz felkapott árucikk. Az eddigi népszerűséget az okozza, hogy a szárnyak automatikusan összehajthatók, ami jelentős előny az eddigi repülőautó-próbálkozásokkal szemben - volt olyan típus, aminél a szárnyakat saját kezűleg kellett leszedni, majd utánfutón szállítani. A hétköznapi használhatóságot illetően további kérdések is felmerülnek. A felszálláshoz el kell jutni egy repülőtérhez, bár a cég számításai szerint Amerika területén nagy valószínűséggel fél órán belül ez elérhető. A Transition vezetéséhez a tulajdonosnak egy teszten kell résztvennie, illetve 20 órányi repülési gyakorlatot kell teljesítenie. Így a jármű elsődleges célcsoportja a pilóták, akik számára így a sportrepülésnek egy kényelmesebb módja áll a rendelkezésükre.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!