Mint az aktivista kitért rá: az immár hatodik alkalommal megrendezett
felvonulásuk célja a figyelemfelkeltés. A több tízezer biciklista az autómentes
napon, illetve a Föld napján szokott vonulni, ezzel demonstrálva, hogy a
szennyezett városi klíma már nem bír el több autót, és ideje lenne minél több
embernek áttérni a kétkerekűre. Múlt vasárnap tizenhárom hazai és két erdélyi
városban egyidejűleg tartottak nagyszabású kerékpáros-tüntetéseket, csak
Budapesten közel ötvenezres létszámot felvonultatva.
Örvendetes módon dinamikusan nő a kerékpárosok aránya a városi közlekedésben. A
fővárosban évről évre duplázódik, jelenleg 3-4 százalék az arányuk, más
városokban 2 százalék, míg a kisebb településeken a legnagyobb a létszámuk.
Egyre többen ülnek nyeregbe hétköznapokon – egyes parlamenti képviselőink is –,
így rövid idő alatt eljutnak a város bármelyik pontjára, a bérlet- vagy
benzinköltségekről nem is beszélve. Az ideális példa Hollandia, ahol európai
viszonylatban a legtöbb biciklista él, miközben ott a legnagyobb az
autóellátottság is.
Két és fél éve volt az első Critical Mass felvonulás, s a mozgalom
érdekérvényesítő képességét mutatja, hogy egyik neves aktivistájuk azóta
kerékpárügyi miniszteri biztosként képviseli ügyüket a közlekedési tárcánál.
Munkája nem eredménytelen: tavaly óta megépült 25 km kerékpárút Budapesten, és
közel 100 km országosan. A következő évben különféle forrásokból összesen 62
milliárd forintos támogatásra van ígéretük, ami jócskán felülmúlja a tavalyi,
pár milliárdos összeget. Ez elsősorban a Kerékpáros Magyarországért Program
hozadéka, amibe beszállt a közlekedési és a környezetvédelmi tárca is.
Ügynökök osztották meg az 56-os bajtársakat
Interjú Fónay Jenővel, a Pofosz alapító elnökével »
1956: a magyar menekülteket védő diplomata rejtélyes halála
Povl Bang-Jensen története »
„A Sátán újra a Földön lakik, és számos emberi testet öltött magára”
Németh Sándor beszéde az október 7-e utáni Izrael melletti szolidaritási tüntetésen »