hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Idén sem kerülte el a tragédia a Dakar-ralit
Őrült száguldás

2010. 01. 08.
Nem indult jól az idei Dakar: egy szerencsétlen baleset következtében életét vesztette egy néző. A tragédiával már több mint félszázra emelkedett a halálos áldozatok száma a rali eddigi történetében.

A legendás Dakar, annak ellenére, hogy egy kemény és embert próbáló feladat – hiszen csupán beérni a célba is hatalmas elismerést ad a versenyzőknek –, mára sokkal inkább a gazdagok játéka. Egzotikus tájakon, homokdűnéken és köves sziklákon több ezer kilométeren keresztül. Reggel és este heteken át szinte megállás nélkül, inkább egy látvány, egy show, mint sport.
Szalay Balázs, akivel  2001-ben esett meg utoljára, hogy nem indult a világ legnehezebb tereprali-viadalán, a Dakar-rali weboldalán elmondta, hogy a gazdasági válság okozta anyagi gondok miatt voltak kénytelenek kihagyni az idei versenyt. Mint kifejtette, csak a nevezési díjak 50 millió forintba kerültek, ehhez jöttek olyan járulékos költségek, mint az alkatrészek, az üzemanyag, a szervizdíjak, továbbá az utazás és a szállítás költségei.
Az idén Argentínán és Chilén keresztül vezető versenyt egyébként ezúttal sem kerülte el a tragédia: az első gyorsasági szakaszon szombaton a Mirco Schultis, Ulrich Leardi német–svájci páros a nézők közé hajtott, s éle-tét vesztette egy 28 éves nő. Ezzel a tragédiával 55-re emelkedett a halálos áldozatok száma a rali 1979 óta íródó történetében.
Többen teszik fel évről évre azt a kérdést, hogy miért van annyi áldozata a Dakar-ralinak. Szinte még el sem kezdődött igazán az idei futam, a világ figyelme máris arra fókuszál, hogy a sivatagi száguldás megint emberi életet követelt. A közvélemény a szervezőket hibáztatja ezért, hogy nem figyelnek eléggé a biztonságra, és hagyják féktelenül száguldani a versenyzőket.
Tekintsünk bele abba a munkába, amit a szervezők tesznek meg a biztonságért. Tényleg megtesznek-e mindent, amit ember megtehet egy ilyen méretű verseny szervezésekor.
A Dakar biztonsági rendszerén egy külön szervezési bizottság dolgozik tíz hónapon át, akik már az előkészítésnél figyelembe veszik a helyszínek földrajzi tulajdonságait, a népsűrűséget, illetve a helyi infrastruktúra fejlettségi szintjét.
Együtt kell működniük a részt vevő országok biztonsági szolgálatával és hatóságaival, ezzel jön létre egy mindent átfogó, az egész versenyt lefedő biztonsági terv. Ez a verseny megrendezésének az egyik sarkalatos és leg-inkább támadott pontja. E nélkül a dokumentum nélkül az országok nem támogathatnák, sőt nem is egyeznének bele a verseny megszervezésébe.
A biztonság további fokozása érdekében a versenybizottság minden évben módosítja a versenyszabályokat is, a korábbi tapasztalatok alapján.
Argentínában és Chilében hatalmas tömeget vonz a verseny, és kifejezetten közkedvelt eseménynek számítanak az autóversenyek. A két ország minden évben otthont ad a rali-világbajnokságnak is.
A rajtceremóniát több mint 300 ezer rajongó nézte végig Buenos Aires utcáin. Az indulók a pódiumhoz és vissza 6 kilométert tettek meg az embertömegben, amely fáradhatatlanul ünnepelte a világ szinte minden pontjáról érkezett indulókat.
A tavalyi Dakaron már megtapasztalhatták a versenyzők is, hogy a viadal gyorsasági szakaszain szinte bárhol és bármikor felbukkannak a rajongók, még a leglehetetlenebb vidékeken is. Külön figyelmet fordítanak a nézői pontok kialakítására, minden szakaszon több ilyen pontot állítanak fel. Ezzel is terelgetik a kíváncsiskodókat, hogy szervezetten, biztonságos helyről tekinthessék meg a nem mindennapi látványosságot.
A Dakar-rali hivatalos honlapján külön megjelölték a nézői pontokat, minden napi szakaszra külön fájlban találhatóak a fotóval és részletes térképekkel ellátott tájékoztatók. Ezek a dokumentumok minden egyes pontnál jelölik a zónákat, a parkolási lehetőséget, a biztonsági emberek és a biztonsági helikopter helyét, a GPS-koordinátákat, és azt, hogy a szelektív szakasz hányadik kilométerénél vannak éppen.
A Dakar-rali teljes, 9000 kilométer hosszú távját természetesen lehetetlenség mindenhol lekeríteni vagy minden méterére egy biztonsági embert állítani. Az embereket nem lehet egyenként megvédeni, főleg, hogy a nézők között nem ritkán fordul elő olyan, aki meg akarja érinteni az autót, mikor elszáguld mellette. Ez ijesztő élmény a pilóták számára, és igen életveszélyes játék mindenkire nézve az óránkénti 180-190 kilométeres sebességnél.

A Dakar számokban

A száguldáson 469 egység rajtolt: 279 motoros, 140 autós és 51 kamionos csapat vág neki az Argentin–Chile Dakarnak. Hazánkat a magyar licences Miroslav Zapletal és Thomas Ourednicek képviseli. Nehéz útviszonyokon, az Andokon keresztül halad az autós mezőny. A versenyen 14 szakaszt bonyolítanak le, a táv 9000 kilométer, ebből 4800 a mért szelektív szakasz.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!