hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Közlekedési dugók és az agresszivitás
Káoszhelyzet a fővárosban

Egy nemrég készült felmérés alapján az EU országainak városlakói száz utazás közül nyolcvankettőt autóval, tizenkettőt tömegközlekedési eszközzel, hatot pedig kerékpárral tesznek meg. Elnézve Budapest útjait, nálunk talán még dominánsabb a személyautók aránya: csak a fővárosban naponta nyolcvan új személygépkocsit helyeznek forgalomba.

Az autók egyszerűen túl sok helyet igényelnek, már nincs messze az az idő, amikor ki lehet tenni Budapestre a "megtelt" táblát. A fő közlekedési utak egyetlen forgalmi sávjának lezárása is rendkívüli krízist tud okozni a főváros közlekedésében. A dugókat szaporítja, ha szakmai hozzá nem értés vagy a közművek kommunikációs hibája miatt az adott útszakasz menekülő útvonalát is egy időben zárják le. Tetézhetik a helyzetet olyan, rendkívüli események is, mint a csőtörések, vagy balesetek. Ilyenkor szokták mondani, hogy "beállt a város". Mivel Budapest közterületének nagysága adott, a főváros, de az emberek is elérkeztek tűrőképességük határára. 

Az egészséget és a környezetet emésztő, krónikus közlekedési dugók ellen valamilyen megoldást kell találni! Az egyik alternatíva – amely Londonban már működik –, az úgynevezett "dugó adó", mely szerint minden belvárosba behajtani kívánó autósnak öt fontot (körülbelül kétezer forint) kell fizetnie. A rendelet bevezetése óta járhatóbbá vált az angol főváros, egyre több autós parkol le az adókörön kívül, és ül át valamilyen tömegközlekedési eszközre. 

A felgyorsult életritmus miatt egyébként is rohanó és időhiányban szenvedő autósok egy része agresszívvé válik, ha vélt vagy valós sérelem miatt korlátozzák a mozgásszabadságát. A dugókat sokan "egyéni" módon, a közlekedési szabályok durva megsértésével próbálják feloldani. Viselkedésmód-utánzással ilyenkor "egy bolond százat csinál", ami irritálja a normálisan közlekedőket. Ne essünk abba a csapdába, hogy mások deviáns magatartása miatt mi idegeskedjünk. 

Úgy tűnik, hogy a ma már mindenkire kiható közlekedési krízis megoldásában az állam magára hagyta a fővárost. Nem is csoda, hisz a dugóban "pihenő" autós minden egyes kipufogó-pöffentése zene a pénzügyminisztérium füleinek. A városi araszolás közepette ugyanis nem ritkán másfélszer több üzemanyagot fogyaszt autónk, mint normális esetben. A közlekedésben fokozottan tapasztalható agresszió nem tüneti kezelést igényel, hanem az előidéző okok megszüntetését. Inkább az utak karbantartásának hozzáértő ütemezését, a szintbeli kereszteződéseket tehermentesítő felüljárók építését, és új, elkerülő utak létrehozását kéne forszírozni. Telik rá, vagy nem?

Stresszoldás

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetéssel vagy belépéssel tudja elérni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!