hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Szabolcsi eszkimók
Bértankolók a határon túl

2003. 07. 14.
A magyar ember a jég hátán is megél – tartja a régi közmondás –, napi aktualitását pedig az adja, hogy a globális felmelegedés miatt napról napra csökken a jégpáncél felülete, elfogynak a megélhetési lehetőségek, egyre több kiskaput csuknak be, vagy tesznek rá számzáras lakatot. Állítólag az unión belül végképp elsötétül a kép: fehérré válik a piac, megszűnik a fekete és szürkegazdaság, minden szabályt betartatnak. A feketegazdaság az állam képviselőinek szemében sötét és csúnya, mert nem látnak bele, viszont az állampolgár addig nyugodt, míg illetéktelen kezek és szemek nem tapadnak arra, ami az övé. "Szabolcsi eszkimók", életművészek között végeztünk közvélemény-kutatást, van-e még elég fóka.



Magyar autós egy szlovákiai benzinkútnál. Kézenfekvő tankolások Fotó: MTI

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye különleges földrajzi adottságánál fogva három ország közelségének (Szlovákia, Ukrajna, Románia) előnyei és esetleges hátrányai befolyása alatt áll. Az itt élők közül többen megpróbálják több-kevesebb sikerrel kiaknázni az ebből fakadó lehetőségeket, persze nem egyszer? turizmusról van szó, zsebükben világútlevéllel, kezükben digitális fényképezővel, hanem a megélhetésért, a családfenntartásért vívott küzdelem napi harcairól. A törvényesség és törvénytelenség határán való átjárást is jelenti egyben a záhonyi, lónyai stb. határátkelőkön való ki és belépés azok számára, akik olajszállításra, csempészésre adták a fejüket, így próbálván megélni – ha kell, még a jég hátán is. De vajon hogyan lehet 92 forintért 95-ös ólommentes üzemanyagot venni, mikor a kúton 230 forintba kerül? A titokba K. T. szabolcsi "benzines" avat be. "Közel egy évtizede benzinezek. De nem azért csinálom, mert kedvem van hozzá, hanem mert a kényszer vitt rá. Az itt élő emberek nagy része a bruttó 50 ezer forintos minimálbért viszi haza fizetésnapon, már ha van munkája. Nekem speciel egészségügyi okok is közrejátszottak, »vashiányom« volt, mielőtt elkezdtem. Nem volt egy vasam se. Ez Magyarországon népbetegség. A kinti árak Ukrajnában nagyon kedvezőek: a benzin 92 Ft (230 helyett), a gázolaj 67 Ft (205 helyett), a dohányáru, Marlboro 180 Ft (450 helyett). Az ember behozza és továbbadja – magyarázza. Vegyünk például egy kb. 80 literes tankkal felszerelt autót (régi Audi 80, VW Passat). Naponta egyszer lehet kimenni, az 4-5000 forintot jelent bevételnek, havi szinten 80-100 ezer forint jövedelem. Egyeseknek 280-350 literes gyári tankkal rendelkező amerikai kisbuszuk van, tessék utánaszámolni egy forduló mennyit hoz, ha 170 forintért tud túladni rajta. A munkát nehezíti, hogy a magyar oldalon nemegyszer 4-5 órát kell várakozni, ami az emberek
bosszantására, keserítésére szolgál, direkt csinálják a vámosok, mint az OTP-s óriásplakátokon – mondta. Ukrán oldalon olyan természetességgel veszik a 200-1500 forintos kenőpénzeket a hivatalnokok, mint a levegőt. Fulladásveszély nem fenyegeti őket." – Hogyan ad túl a "naftán"? – kérdeztük. "A hőskor 94 és 2000 között volt – emlékezik vissza. A határon át sem kellett menni, magánházaknál kialakított átfejtőkbe hozták az ukránok a benzint, mi a »magánbenzinkutaknál« tankoltunk a felvezető kocsikkal, CB-rádiós kapcsolattartással hoztunk konvojokban egyszerre 1000-2000 litert naponta. Havi egymilliót is lehetett keresni vele. A rendőrökkel meg lehetett egyezni, szemet hunytak fölötte, végül is hallgatni nekik is arany. Sajnos 2-3 éve az irigyebbek elkezdték feljelentgetni egymást, sokan lebuktak, így a magánházas kutak ideje lejárt. Ez itt a fő baj, hogy akinek nem megy, az a másikat sem engedi kitörni irigységből. Maradt a határátkelőnél a sorban állás, kint legális teletankolás, itthon illegális továbbértékesítés. Legtöbbünknek kialakított, bejáratott ügyfélköre van, tőlem például rendőrök is vesznek a saját autójukba meg tűzoltók is." – A rendőrök, pénzügyőrök közül vannak, akikről kiderült, hogy
összejátszanak a helyiekkel? – adódik a kérdés. "Előfordult ilyen, sőt elő is fog fordulni, de kirívó esetről nem tudok" – hangzott a válasz. – Mennyire érzi magát törvényen kívülinek? – Szerintem az a törvénysértő, ha a másik embernek kárt okozok. A benzinezést nem tartom ilyennek. Szabályosan, számlára vásárolok az ukrán benzinkúton, Mol-kutak is vannak ott, behozom, ami nem csempészés, majd jóval a bolti ár alatt eladom. A vevő is jól jár, hiszen átlag száz litert tankolva havonta 6-7000 forintot, éves szinten 70-80 ezer Ft-ot spórolhat, ami az autó fenntartását is könnyítheti, gondolok itt a drága súlyadóra, kötelező biztosításra. A szesz- és cigarettacsempészetet kategorikusan rossznak tartom, nemcsak a nagyobb rizikó miatt, hanem a továbbértékesítés előtt hígítják, keverik az összetételét, és ezzel jobban árthatnak a fogyasztóknak. Az embercsempészéssel meg kizárólag bűnözők foglalkoznak.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!