hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Pályamódosító halászok
Tengeralattjárón csempészik a kokaint

2012. 10. 11.
Kolumbiában évtizedek óta folyik a harc a kábítószer-termelők ellen, akik válto­zatos módszereket használnak a drog külföldre csempészésére. A legújabb, akár több tonna kokain szállítására is alkalmas eszköz egy saját fejlesztésű tengeralattjáró, amelyből már több tucatnyit állítottak csatarendbe, és még több készül az ország dzsungeleinek mélyén.

A kolumbiai hadsereg az Egyesült Államok Kábítószerellenes Ügynökségével karöltve próbálja felszámolni az egyre jobban terjedő csempész tengeralattjáró flottát, egyelőre kevés sikerrel.
A hatóságoknak 2011 februárjában sikerült egy járművet lefoglalniuk, ezért mára legalább némi ismerettel rendelkeznek arról, hogy mit is kellene keresniük. A fogáson Fernando Parra, a kolumbiai csendes-óceáni flotta parancsnoka is megdöbbent: „Azt hittük, hogy már láttunk mindent. Egy valódi tengeralattjáró, ezt nem is képzeltük volna.” A fogáshoz ráadásul egy informátor segítsége kellett, mert e nélkül szinte felderíthetetlen lett volna a jármű. A fedélzeten 8000 kilogramm kokain szállítható (egy gramm kokain Magyarországon körülbelül 15 ezer forintért vásárolható meg), és elkészítéséhez mérnökökre, villanyszerelőkre, hegesztőkre, technikusokra is szükség volt. A korábban használt motorcsónakokat felváltó eszköz annyira új technológiai megoldásokat kínál, hogy a haditengerészetnek új megnevezést kellett rá kitalálnia, így lett „fél-tengeralattjáró”.
A járművek épphogy elérik az egyméteres magasságot, van, amelyik úgy néz ki, mint egy szélesebb torpedó. A fedélzeten csak egy maximum három fős legénység és egy őket őrző fegyveres fér el. Annak érdekében, hogy minél több árut lehessen bepakolni, nincsenek lámpák, csak csupasz villanykörték, hiányoznak az ágyak, a mellékhelyiség. Csak üzemanyag és kokain. Parra szerint ha egyszer kijutnak a nyílt vízre, ezek a szörnyszülöttek szinte felderíthetetlenek. Szabad szemmel nem láthatók, a radar és a szonár jele áthatol rajtuk.
A leleplezett tengeralattjáró első útja 3500 kilométer hosszú lett volna, Kolumbiától Mexikóig, cseppet sem ideális körülmények között. Az egyhetes úton a túl heves hullámzás mellett a kezdetleges technikai megoldások is életveszélyessé válhatnak. A szellőztetés nincs megoldva, klímaberendezésről álmodni sem lehet, és ilyen kis helyen több ember összezárva hamarosan szenvedni fog a forróságtól. Az elfogott hajó útja nem is valószínű, hogy sokáig tartott volna, mivel az egyetlen, elzárt szellőzőnyílás mellett a felszín alá süllyedve a hőmérséklet hamarosan elérte volna a 80 Celsius-fokot. Ráadásul a kipufogót elfelejtették szigetelni, ami halálos csapdává változtathatta volna a tengeralattjárót.
Kolumbia a hetvenes években lépett a kábítószer-nagyhatalommá válás útjára, amikor Mexikóban óriási csapást mértek a marihuánatermesztőkre egy összehangolt akció során. Kolumbia a nyolcvanas évek elejéig a világ első számú cannabis előállítójává vált, majd megjelentek a keményebb drogok is. Az óriási hatalomra szert tett kábítószerkartellek nyomásgyakorlásának köszönhetően még az alkotmányt is módosították, megtiltva a bűnözők külföldnek való kiadását elfogásuk után. Az országban egyébként elképesztő a szegénység; aki nem akar részt venni az illegális munkákban, annak vajmi kevés lehetősége nyílik a boldogulásra. Ezért sem meglepő, hogy a kábítószercsempész tengeralattjárók üzemeltetői nagyon könnyen és gyorsan találnak személyzetet, még úgy is, hogy a járművek fedélzetén pokoli körülmények uralkodnak.
A vállalkozó kedvű emberek számára egy ilyen út óriási bevétel mellett börtönt, esetleg halált is jelenthet, mégis sok a jelentkező. Az idősebb generáció tagjai még a tisztességes, ám szerény megélhetést biztosító halászatból tengették életüket – ma viszont már ilyen lehetőség sincsen.
A nyolcvanas években ugyanakkor
a csempészett kávé mellett megjelent a kokain is. Buenaventura kikötővárosában a férfiak 63 százaléka munkanélküli, és valamiből el kell tartaniuk családjukat. Sokan gondolják úgy, hogy ha egy kokainszállítmánnyal több ezer dollárt kereshetnek, miért menjenek ki halászni? Ráadásul a kábítószer-csempészet elleni harc miatt éjszaka tilos is kihajózni, pedig ekkor lenne a legjobb a fogás.
A hatóságok becslése szerint a Kolumbiában előállított kábítószer harmada a csendes-óceáni úton hagyja el az országot. Minden elcsípett szállítmányra azonban jut öt, amely sikerrel jár, és az óriási nyereség tovább motiválja a bűnözőket, hogy újabb és újabb módszereket fejlesszenek ki. Az elcsípett tengeralattjáró például 1 és 2 millió dollár közötti összegbe kerülhetett. Ha eljutott volna Los Angelesig vagy New Yorkig, akkor 240 milliót hozott volna tulajdonosának.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!