Fritz Wenzel közvéleménykutató (Zogby-Gallup)
Barack Obama a kampányában jól hasznosította az internet és az új technológiák
lehetőségeit, ezzel arra bátorította a fiatalokat, hogy ne csak a kampányban
vegyenek részt, hanem vegyék fel a kapcsolatot egymással, és szavazzanak rá. Egy
politikai kampányban nagyon fontos az érdeklődés folyamatos fenntartása. Ezt az
interneten nagyszerűen el lehet érni. A közösségi oldalak, játékok, különböző
webhelyek segítségével a fiatalok az Obama-stáb részének érezhették magukat.
A másik tényező az, hogy Obamának sikerült előnyt kovácsolnia a választásokkal
kapcsolatos új szabályozásokból. Sok államban ugyanis bevezették a korai
szavazás lehetőségét, így az emberek akár már a választás napja előtt egy
hónappal is leadhatták voksukat.
A fiatalok megragadták a lehetőséget, és csoportosan, karavánokban utazva, vagy
buszokat bérelve mentek szavazni. Olyan volt ez, mint egy különleges esemény, a
közös szavazás fenntartotta az érdeklődésüket, és ennek Obama lett a
haszonélvezője. A felméréseink is napról napra azt mutatták, hogy sokkal több
korai szavazó voksolt Obamára, mint McCainre.
Kik voltak Obama támogatói a fekete kisebbségen kívül?
– A spanyol ajkú lakosság is, valamint mindkét nem fiatal választói
kulcsszerepet játszottak, és a különböző bevándorlók. Emellett az idősek egy
részét is mozgósítani tudta különböző üzenetekkel, amelyekben ellenfele
gyengébbnek mutatkozott. Obama támogatói tehát széles skálát fednek le, de főleg
a fiatalokat, a kisebbségeket, és ez volt most a kulcsmomentum.
Mi volt előbb: a mozgalom vagy a szervezet?
– A mozgalom, amit Obama már több mint egy éve elindított. Tavaly
decemberben tartott egy beszédet Iowában, ahol a demokrata hallgatóság előtt
kijelentette: egy mozgalom élén áll, aminek ezek és ezek a céljai. Ekkor még
csak egy volt a jelöltek közül, de elkezdte kiépíteni követői táborát, aztán
egy hónap múlva nyert is Iowában, és berobbant a közéletbe, országszerte
szaporodtak a támogatói. Ne felejtsük, az internet olyan nagyszerű eszköz,
amellyel szinte azonnal országos szintű szervezetet lehet kiépíteni, és ezt
nyomban megtette. Nem nyert meg ezután minden előválasztást, Hillary Clinton
sokat elvitt tőle, de nem zavartatta magát, és behozta a lemaradását. Egy
egyedülálló szervezeti formát hozott létre, amely a jövőbeli elnökválasztási
kampányok számára is mintául szolgálhat.
Obama fiatalabb korában közösségi szervezőként dolgozott. Mit gondol, az itt
szerzett tapasztalatok szerepet játszhattak a kampánya során?
– Bizonyára igen, mivel megérthette, mi hozza és tartja össze az embereket.
Ez volt a kampányának kulcsa: összegyűjteni az embereket, és utána
küldetéstudatot kommunikálni feléjük, amely pályán tartja őket. Miután a
demokraták hivatalos jelöltje lett, kampánya szinte zavartalanul folyt. A
Hillary Clinton elleni versenyben kétségtelenül volt néhány zökkenő, de azt
követően szinte semmi. Bármi is legyen ennek az oka, közösségi szervezőként
sokat tanult, és ezt beültette a mozgalmába is. Néhányan azt mondják, túl kevés
tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy elnök legyen. De nézzük meg, hogy milyen
teljesítményt nyújtott a világ egyik legbonyolultabb szervezési feladatában, az
elnöki kampány során, mintegy félmilliárd dollárnyi bevétel és kiadás kezelése
közben. Ez egyszerűen bámulatos. Néhányan így azzal érvelhetnek, ahogy meg is
tették, hogy azzal, ahogy végigvitte a kampányt, képessé vált az elnöki poszt
betöltésére is.
Fritz Wenzel