hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Medvetánc
Orosz–amerikai hidegfront

2003. 03. 31.
Komoly diplomáciai feszültség bontakozott ki az Egyesült Államok és Oroszország között, miután a Fehér Ház azt állította, bizonyítékai vannak arra, hogy néhány orosz cég az ENSZ-embargók ellenére fegyvereket és hadifelszerelést szállított Bagdadnak a közelmúltban. Egyes értesülések szerint orosz szakértők jelenleg is tartózkodnak Irakban abból a célból, hogy a helyi haderőket kiképezzék a berendezések kezelésére. Az orosz fél szerint az állítások teljesen alaptalanok, Colin Powell viszont azt nyilatkozta a Fox News tévécsatornán: "az elmúlt hónapok során elég bizonyítékot nyújtottak már a Kreml számára ahhoz, hogy az ügyet pontosan ki tudják vizsgálni".

A Washington Post röppentette fel elsőként a hírt, hogy a Bush-kormány értesülései szerint orosz cégek az amerikai bombák irányításához használt földrajzi helymeghatározó (GPS) rendszer zavarására alkalmas elektronikus eszközöket, illetve tankelhárító rakétákat és az éjszakai tájékozódást megkönnyítő speciális szemüvegeket adtak el Bagdadnak. Az amerikai külügyminisztérium aggodalmát fejezte ki az üggyel kapcsolatban, hiszen ezek az eszközök közvetlen veszélyt jelentenek a szövetséges erők akcióira nézve. Az elektronikus zavaró berendezések például megtévesztik az ún. intelligens bombákat, ezért megnő a veszélye annak, hogy azok nem a célzott pontokat találják el, hanem lakott területekre esnek, megnövelve ezzel az emberi veszteséget.

Az egyenként több tízezer dollárba kerülő készülékeket az újság állítása szerint a moszkvai Aviakonverszija nev? cég szállította Irakba, eredetileg azzal a céllal, hogy a repülési tilalom alatt álló zónákat ellenőrző amerikai és brit gépeket az iraki erők meg tudják zavarni. A berendezéseket vélhetően humanitárius szállítmányok közé rejtve csempészték az országba. Egyes értesülések szerint Irak közel négyszáz ilyen készülékkel rendelkezhet. A felszereléseket a háború megindításakor állítólag az oroszok segítségével telepítették át Bagdadba. 

A tranzakciókkal kapcsolatos tiltakozását Washington még 2002 júniusában jelezte a Kreml felé. 

A tankelhárító rakétákat a Washington Post szerint a KBP Tula nev? cég adta el Iraknak. Washington tavaly már sújtotta szankciókkal ezt a társaságot, mivel az hasonló fegyvereket szállított Szíriának is. Az állítások szerint az elmúlt két hónapban Bagdad az ENSZ-embargó ellenére jelentős mennyiség? rakétát vásárolt a vállalattól. Washington már erről is értesítette korábban Putyin elnököt.

Az éjszakai tájékozódást megkönnyítő szemüvegek adásvételéről készült szerződésekből az amerikai hírszerzés is látott néhányat. Ezekben a szerződésekben az orosz kormánynak kellett jóváhagynia a felszerelés végfelhasználójának kilétét. Majdnem mindegyik esetben a végfelhasználó Jemen és Szíria volt, de az amerikai külügyminisztérium szerint ezek a kormányok továbbküldték a szemüvegeket Bagdadba, jóllehet a terrorizmus elleni harcban Jemen a szövetségesek oldalán áll.

Orosz részről kezdetben tagadták a zavaró berendezéseket értékesítő cég létezését annak ellenére, hogy a társaságnak saját weboldala is van, és széles körökben ismert. Moszkva később mégis arról tájékoztatta Washingtont, hogy a vállalatot szigorú ellenőrzés alá vonták. A Kreml jelenlegi álláspontja szerint az állítások teljesen alaptalanok, már többször is kivizsgálták azokat legfelső szinten, és semmi érdemlegeset nem találtak. Ivanov külügyminiszter jelezte: ha elegendő információ állna rendelkezésre, akkor természetesen megtennék a szükséges lépéseket. A Fehér Ház viszont azt állítja, az információ, amit Moszkvának nyújtottak több mint elegendő, hiszen az ügy kapcsán neveket, címeket, telefonszámokat adtak át az orosz hatóságoknak, sőt néhány esetben még a szállítmányok feladásának dátumát és helyét is meg tudták adni.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!