hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Telefonon közvetített tragédia
Fatális véletlenek okozták a karambolt

2001. 03. 03.
Brit közlekedési szakemberek szerint a körülmények tragikus összejátszása okozta azt a vasúti szerencsétlenséget, amely szerdán kora reggel történt Selbynél, Észak-Kelet-Angliában. A szinte pillanatokkal egymás után érkező két vonat mozdonyvezetői nem tudták kikerülni a vágányra került személyautót, így a kettős ütközésben legkevesebb tizenhárom személy életét vesztette, és mintegy hetvenen megsérültek. 



Tűzoltók a roncsok között. Keresik a magyarázatot Fotó: Reuters

A vasúti balesetet egy személyautó okozta, amelyet egy Land Rover terepjáró vontatott az M62-es autópályán Manchester felé. A terepjáró az eddigi feltételezések szerint defekt miatt lecsúszott az autópályáról nem sokkal azelőtt a pont előtt, ahol a főút átvezet a keleti vasúti fővonal felett. Az autó még a vasúti felüljárót védő korlát kezdete előtt kicsúszott az útról, és a töltésen át a híd lábához zuhant. A Land Rover vezetője mobiltelefonján azonnal értesítette a központi ügyeletet a balesetről. A 36 éves Gary Hart még éppen telefonált, amikor meglátta a közeledő vonatot. A 200 kilométer/óra sebességgel érkező Newcastle–London expressz mintegy 250 méteren keresztül tolta maga előtt az autót, és az ütközés következtében egyik kocsija kisiklott. Pillanatokkal később a párhuzamos pályán szemből érkező tehervonat belerohant a kisiklott kocsiba. Az ütközés erejétől a szerelvény darabokra szakadt, és a kocsik a vasúti pálya mentén lévő házak kertjeibe zuhantak, illetve egy a közeli mezőre repült. 

Az autó vezetőjének hívása és az első ütközés között mindössze 40 másodperc telt el, és ezt követően alig néhány másodperc a második ütközésig. A vezető az érkező vonat láttán még a telefonba kezdett kiabálni, hogy jön a vonat, de tenni már semmit nem lehetett, Hart tehetetlenül nézte végig a balesetet. Az illetékesek "hitet próbálónak" nevezték a körülmények ilyen szerencsétlen összejátszását. 

A katasztrófának eddig 13 halálos áldozata van, és körülbelül hetven személy szenvedett sérüléseket – ebből 30 körüli a súlyos sérültek száma. Mindkét vonat vezetője áldozatuly esett az ütközésnek. Az utolsó túlélőt hét órával az ütközés után húzták ki a vasúti kocsikból, és a jelentések szerint szerda estére valamennyi életben maradt utast sikerült kihozni a kocsikból. Az első megfigyelések azt mutatták, hogy a halálos áldozatok többsége a vonat elején, az első osztályú kocsikban utazott. A rendőrség egyelőre nem zárja ki a lehetőséget, hogy több holttestet is találhatnak, ha a felborult kocsikat jobban meg tudják közelíteni. 

A Railtreck, a vasutak működtetéséért felelős állami szervezet egyik szóvivője a szerencsétlenséggel kapcsolatban kijelentette: ilyen esetekre nem lehet előre rendelkezéseket hozni. Ez egy közúti baleset volt, rettenetes következményekkel. Az eset kapcsán egyébként kiderült, hogy éppen a szerencsétlenül járt személyszállító vonat egyik mozdonya volt az, amely a múlt októberben Hatfieldnél balesetet szenvedett vonatot is vontatta.


Vonatszerencsétlenségek Angliában



2000. október 17. Négy személy halt meg a Londontól 30 kilométerre fekvő Hatfield közelében egy expresszvonat kisiklásakor.

1999. október 5. Két személyszállító vonat ütközött Nyugat-Londonban a Paddington állomás közelében 31 ember halálát okozva. A balesetet az okozta, hogy az egyik vonat áthaladt a piros jelzésen. 

1997. szeptember 19. Heten meghaltak és 150-en megsérültek, amikor egy személyszállító vonat és egy tehervonat összeütközött a nyugat-londoni Southhallban. 

1989. március 6. Ketten meghaltak, amikor Glasgow-ban frontálisan ütközött két kertvárosi vasúti szerelvény. 

1989. március 4. Öten meghaltak és több mint 90-en megsérültek két vonat ütközésekor a dél-londoni Purley állomásnál. 

1988. december 12. A reggeli csúcsforgalomban három kertvárosi vonat ütközött össze Dél-Londonban a Clapham csomópontnál. A baleset következtében 35-en vesztették életüket. 

1988. november 12. Egy kertvárosi vonat kisiklott és egy hídnak ütközött Merseyside-ban. A szerncsétlenségben meghalt a vonat vezetője és 18 utasa. 

1915. május 22. 227 ember vesztette életét Nagy-Britannia legsúlyosabb vonatszerencsétlenségében, amikor egy katonai vonat ütközött össze egy személyszállító vonattal Gretna Greennél.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!