Tűzoltók a roncsok között. Keresik a magyarázatot Fotó: Reuters
A vasúti balesetet egy személyautó okozta, amelyet egy Land Rover terepjáró vontatott az M62-es autópályán Manchester felé. A terepjáró az eddigi feltételezések szerint defekt miatt lecsúszott az autópályáról nem sokkal azelőtt a pont előtt, ahol a főút átvezet a keleti vasúti fővonal felett. Az autó még a vasúti felüljárót védő korlát kezdete előtt kicsúszott az útról, és a töltésen át a híd lábához zuhant. A Land Rover vezetője mobiltelefonján azonnal értesítette a központi ügyeletet a balesetről. A 36 éves Gary Hart még éppen telefonált, amikor meglátta a közeledő vonatot. A 200 kilométer/óra sebességgel érkező Newcastle–London expressz mintegy 250 méteren keresztül tolta maga előtt az autót, és az ütközés következtében egyik kocsija kisiklott. Pillanatokkal később a párhuzamos pályán szemből érkező tehervonat belerohant a kisiklott kocsiba. Az ütközés erejétől a szerelvény darabokra szakadt, és a kocsik a vasúti pálya mentén lévő házak kertjeibe zuhantak, illetve egy a közeli mezőre repült.
Az autó vezetőjének hívása és az első ütközés között mindössze 40 másodperc telt el, és ezt követően alig néhány másodperc a második ütközésig. A vezető az érkező vonat láttán még a telefonba kezdett kiabálni, hogy jön a vonat, de tenni már semmit nem lehetett, Hart tehetetlenül nézte végig a balesetet. Az illetékesek "hitet próbálónak" nevezték a körülmények ilyen szerencsétlen összejátszását.
A katasztrófának eddig 13 halálos áldozata van, és körülbelül hetven személy szenvedett sérüléseket – ebből 30 körüli a súlyos sérültek száma. Mindkét vonat vezetője áldozatuly esett az ütközésnek. Az utolsó túlélőt hét órával az ütközés után húzták ki a vasúti kocsikból, és a jelentések szerint szerda estére valamennyi életben maradt utast sikerült kihozni a kocsikból. Az első megfigyelések azt mutatták, hogy a halálos áldozatok többsége a vonat elején, az első osztályú kocsikban utazott. A rendőrség egyelőre nem zárja ki a lehetőséget, hogy több holttestet is találhatnak, ha a felborult kocsikat jobban meg tudják közelíteni.
A Railtreck, a vasutak működtetéséért felelős állami szervezet egyik szóvivője a szerencsétlenséggel kapcsolatban kijelentette: ilyen esetekre nem lehet előre rendelkezéseket hozni. Ez egy közúti baleset volt, rettenetes következményekkel. Az eset kapcsán egyébként kiderült, hogy éppen a szerencsétlenül járt személyszállító vonat egyik mozdonya volt az, amely a múlt októberben Hatfieldnél balesetet szenvedett vonatot is vontatta.
Vonatszerencsétlenségek Angliában
2000. október 17. Négy személy halt meg a Londontól 30 kilométerre fekvő Hatfield közelében egy expresszvonat kisiklásakor.
1999. október 5. Két személyszállító vonat ütközött Nyugat-Londonban a Paddington állomás közelében 31 ember halálát okozva. A balesetet az okozta, hogy az egyik vonat áthaladt a piros jelzésen.
1997. szeptember 19. Heten meghaltak és 150-en megsérültek, amikor egy személyszállító vonat és egy tehervonat összeütközött a nyugat-londoni Southhallban.
1989. március 6. Ketten meghaltak, amikor Glasgow-ban frontálisan ütközött két kertvárosi vasúti szerelvény.
1989. március 4. Öten meghaltak és több mint 90-en megsérültek két vonat ütközésekor a dél-londoni Purley állomásnál.
1988. december 12. A reggeli csúcsforgalomban három kertvárosi vonat ütközött össze Dél-Londonban a Clapham csomópontnál. A baleset következtében 35-en vesztették életüket.
1988. november 12. Egy kertvárosi vonat kisiklott és egy hídnak ütközött Merseyside-ban. A szerncsétlenségben meghalt a vonat vezetője és 18 utasa.
1915. május 22. 227 ember vesztette életét Nagy-Britannia legsúlyosabb vonatszerencsétlenségében, amikor egy katonai vonat ütközött össze egy személyszállító vonattal Gretna Greennél.