Miért ilyen fontos a gyerekek jólléte a finn emberek számára, hogy egy ennyire gyerekközpontú oktatást sikerült kialakítaniuk?
– Ezzel kapcsolatosan sokan hajlamosak azt hinni, hogy a gyerekek azt tehetik Finnországban, amit akarnak. Ez nem így van: bár gyerekközpontúnak szokták nevezni a finn oktatást, nem a gyerekek irányítanak. Viszont az oktatási rendszerünk egyre inkább igyekszik figyelembe venni a gyerekek különleges igényeit, és – bár nem vagyok oktatási szakértő – úgy tűnik, egyre több a speciális igényű gyerek.
Ha szélesebb perspektívából vizsgáljuk, az oktatás az elsődleges feltétele az általános jólét növekedésének. A gyerekek jóllétéhez szorosan kapcsolódnak a finn társadalom központi értékei, amelyek közül a gyerekek szempontjából talán a legfontosabb, és az összes északi országra jellemző érték az egyenjogúság és a méltányosság. A közoktatási rendszerünk nyílt: az alapképzésben mindenkinek kötelessége részt venni, s utána bárki továbbtanulhat, míg régebben csak kevesek kiváltsága volt a középfokú oktatás. Kiváló példa a jelenlegi kormányunk egyik minisztere is, aki felnőtt fejjel szerzett érettségit és diplomát is.
Szent István - látnok vagy realista volt az államalapító király?
Szuverenitás, bibliai hit és Jeruzsálem kérdése »
„Miért létezik Izrael állama?” - Interjú Tatár György filozófussal
A megrendülés hiánya és az apokaliptikus tövis »
Alkalmazott vereségfilozófia? Tatár György Európáról és a migrációs krízisről
Interjú a térségünket formáló globális trendekről »