„Soha többé, jövő évig” – botrányba fulladt a Nike új kampánya
A cég azóta bocsánatot kért a félreérthető mondatért
„Soha többé, jövő évig” – botrányba fulladt a Nike új kampánya

A vitatott reklámüzenet (X/@JenniferSey)

2025. 04. 29.
Az amerikai cégóriás Nike a rangos londoni maraton apropóján úgy döntött, hogy a „Soha többé... jövő évig” szlogennel indít minikampányt, ami akarva-akaratlanul is egybecseng a holokauszt nyomán létrehozott „Soha többé” szlogennel, mely az antiszemitizmus elleni küzdelem egyik legfőbb üzenete: nem ismétlődhet meg a zsidó népírtás. A cég elnézést kért a félreérthető reklám miatt.

A vállalat félresikerült mottója széles körben váltott ki felháborodást, a kritikusok szerint a holokauszt emlékét meggyalázva a Soha többé szlogenből egy olcsó viccet csináltak, amivel amúgy a maratonon célba érő futók érzéseit akarték érzékeltetni. „A Nike marketingosztálya innovatív módszert fejlesztett ki arra, hogy dollármilliókat égessen el egy kampányra, miközben veszíti el a vásárlóit” - nyilatkozta egy válságkommunikációs szakértő vasárnap.

„Olyan ez, mintha egy új futócipőt reklámoznának azzal a szlogennel, hogy Az ikertornyok összeomlottak, de az áraink még inkább bezuhantak”

 – tette hozzá.

A botrányos kampánystartra egy olyan időszakban került sor, amikor az október 7-i események következményei, így az izraeli háború és a túszdráma továbbra is komoly hatással vannak a világpolitikára, illetve az Izraelben és Gázában élők életére. A reklámiparban dolgozó megszólalók úgy vélik, hogy a Nike egyszerűen csak próbált becsatlakozni a fiatalabb generációt jellemző humortrendbe, de ezúttal hatalmas hibát követett el, amikor egy ennyire érzékeny politikai és diplomáciai légkörben, napokkal a holokauszt emléknapjának megünneplése után ilyen durván tapintatlan, vagy legalábbis könnyen félreérthető kommunikációt enged meg magának. „Meg lehet érteni a hibát” - írta szarkasztikusan egy közösségimédia-felhasználó. „Elvégre mi a különbség hatmillió zsidó meggyilkolása és a 26 mérföldnyi futás utáni izomfájdalom között? Mindkettő arra készteti az embereket, hogy azt mondják: soha többé” - tette hozzá.

A válságkezelési szakértők még a vállalat bocsánatkérése előtt javasolják, hogy azonnal kérjen bocsánatot, adományozzon a holokausztra emlékező szervezeteknek, és talán fontolja meg, hogy legalább egy olyan embert alkalmazzon a marketingosztályán, aki életében valaha kinyitott egy történelemkönyvet.

Később, a Times of Israel által hivatkozott bocsánatkérésben a Nike azt írta, hogy az ideiglenesen kihelyezett hirdetőtábla (amin a szlogen szerepelt) egy kampány része volt, melynek célja „a futók inspirálása volt, és a szöveg a futók által használt gyakori kifejezésekre utalt”. A mondattal a futók érzéseit akarták leírni, akik miután teljesítették a maratont, gyakran azonnal közlik, elég volt, kiszállnak a hosszútávfutásból.

„Nem akartunk rosszat, és elnézést kérünk minazért (a sérelemért), amit okoztunk”

- közölte a vállalat.

(Israel Hayom / Times of Israel)
 

Aktuális hetilap
Kövessen minket!
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!