hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A glikémiás index nyomában
Mi kell az egészséghez?

2018. 05. 24.
Egészségünk megőrzése érdekében nem árt megismerkednünk egy meglehetősen idegenül hangzó fogalommal, a glikémiás indexszel. Hogy mi ez és kinek, miért fontos, alábbi cikkünkben járjuk körül.

Manapság sok összetevőjét vizsgálják annak, hogyan tudunk igazán egészségesen élni. Újabb és újabb összetevők és fogalmak kerülnek be a látókörünkbe, amelyekre étkezési tanácsadók igyekeznek felhívni a figyelmünket. Szemmel láthatóan a modern, rohanó életet – amelyben az étkezésünk gyakran a buszmegállóban begyűrt péksüteményből áll – nem kedvez az emberi szervezetnek. Ha szeretnénk változtatni, nem árt megismerni a glikémiás index (GI) fogalmát is.

A glikémiás index tulajdonképpen egy viszonyszám. Azt mutatja meg, hogy az elfogyasztott szénhidrátok milyen gyorsan emelik meg a vércukorszintet (a glükózhoz képest). Ezek alapján megkülönböztethetünk lassan, illetve gyorsan felszívódó szénhidrátokat. Amit elfogyasztunk, hamarosan elkezd felszívódni. A bevitt szénhidrátból a szervezetünk glükózt képez (ami a sejtjeink energiaforrása). A glükóz bekerül a véráramba (emelkedik a vércukorszint), majd az inzulin segítségével bejut a sejtjeinkbe. Ha olyan ételt ettünk, amelynek magas a glikémiás indexe – azaz gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaz –, a vércukorszintünk hirtelen fog megemelkedni, majd hirtelen fog leesni, és újra „ránktör” az éhség. Ha viszont alacsony glikémiás indexű ételt fogyasztunk (lassan felszívódó szénhidrátok), a glükóz sokkal lassabban jut be a véráramba, és egyenletes vércukorszintet biztosít.

A nyers, még el nem készített ételek (és néhány pékáru) GI-besorolása nem egységes. Általában három, de előfordul, hogy négy kategóriába sorolják az ételeket (1-től 100-ig terjedő skálán): alacsony, közepes, magas, és esetleg nagyon magas GI. De ezen belül már kisebb-nagyobb eltérésekkel találkozhatunk. Az biztos, hogy a zöldségfélék az alacsony glikémiás indexű ételek közé tartoznak, kivéve a burgonyát, a sütőtököt és az édesburgonyát. Ha tehát sok zöldséget fogyasztunk, biztosan nem fogunk mellé.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!