hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Mini Passió
Nyereséges az újrahasznosított Jézus-film

2014. 04. 20.
Tíz évvel Mel Gibson Passiója után újra Jézus-filmet vetítenek a mozikban. Mark Burnett reality show producer egyszerű és gazdaságos megoldást választott: saját tízrészes Biblia című tévésorozatából kivágott 138 percet és új főcímmel ellátva megcélozta vele az amerikai keresztány közösséget. A film öt hét alatt 58 millió dolláros forgalmat ért el Amerikában, ami azt jelzi, hogy az összebevétel jócskán elmarad majd a Passió 600 millió dollár feletti összebevételétől. Az alkotók és a forgalmazók így is elégedettek lehetnek: a film nem csak sokkal olcsóbban készült, mint a Passió, de a bemutatóját sem kísérték botrányok. Az Isten Fia című alkotást ezen a héten mutatják be Magyarországon, 12 év feletti nézőknek.

A 2013-as év egyik nagy meglepetése volt Amerikában a History Channel tízrészes Biblia minisorozata. A kiemelkedő nézettséget hozó, összesen tízórás mű producere, Mark Burnett eddig más műfajokban aratott: az ő nevéhez fűződik a tévés reality-műfaj több klasszikus darabja, köztük a Survivor (Túlélők) sorozat és a The Voice (A Hang) című vetélkedő. Burnett többek között olyan nagyágyúkkal dolgozott, mint Steven Spiel­berg, Tom Cruise, Oprah Winfrey, valamint Shakira és Christina Aguilera. A producer egy viharos válás után ismerkedett meg a szintén két házasságon és váláson túllévő Roma Downey-val, akivel 2007-ben össze is házasodtak. Az ír származású, buzgón katolikus Downey szakmabeli: producer és színész. A nevéhez fűződik az Angyali érintés (Touched by an Angel) című misztikus tévésorozat, amelyben Downey magának is szerepet osztott: 209 epizódban ő volt a jólelkű Monica angyal, aki városról városra járva vigasztalja az embereket.
A producer házaspár rendkívül elégedett az elkészült filmmel, amelyen – a tévésorozattal együtt – négy és fél évet dolgoztak. „Ezt a történetet szélesvásznon kell látni. A nézőközönség csak ül majd a székéhez szögezve a film végén, és képtelen lesz mozdulni. Átalakulnak attól, amit átélnek. Ez Jézus története egy teljesen új generációnak” – nyilatkozta Burnett, míg felesége szerint – aki a filmben szintén főszerepet kap mint Mária, Jézus anyja – „lehetetlen nem meghatódni Jézus szeretetét látva, ahogy besétál Jeruzsálembe, az oroszlán barlangjába, és felveszi keresztjét, hogy megmentse az emberiséget.”
Elismerően nyilatkozott a filmről az amerikai katolikus és evangéliumi keresztény közösség több vezetője. Rick Warren tiszteletes szerint az Isten Fia egyedülálló a maga műfajában. „Erőteljes és érzékeny film, a legjobb, amit Jézusról készítettek” – mondta Warren.
Donald Wuerl bíboros, washingtoni érsek főleg családoknak ajánlja a filmet, hogy Isten fiának történetén keresztül merítsenek erőt és „éljék meg az isteni szeretet áradását”, míg Jose Gomez, Los Angeles érseke így vélekedett: „Az Isten Fia nagyon fontos film, mert lehetőséget ad felfedezni Isten jelenlétét a saját életünkben, és hogy mi is Isten gyermekei vagyunk. Ez a film különösen fontos szolgálatom számára.”
Ennél is lelkesebben ajánlja a filmet Joel Osteen, a Lake­wood Church lelkésze: „Az Isten Fia bizonyítja, hogy amikor tehetség és szenvedély találkoznak, az eredmény csodálatos lesz – mondja. – Eltöltöttünk a feleségemmel némi időt a díszletek között a forgatáson, és saját magam voltam tanúja a mély és erőteljes kötődésnek, mellyel az alkotók Isten igéjét követik.”
Vannak azonban keresztény kritikusai is a filmnek: a Christian Post hosszú cikkben gyűjtötte össze a film cselekménye és az evangéliumok közötti eltéréseket, Jézus és Péter első találkozásától kezdve (Jézus a filmben bekéredzkedik Péter hajójába, és kiviszi őt a tóra egy csodálatos halfogásra), Lázár feltámasztásán át (Jézus a sírban megcsókolja a negyednapja halott férfi homlokát, majd felsegíti), egészen Nikodémus és Jézus találkozásáig (amire az utolsó éjszaka a getsemáni kertben kerül sor) és a mennybemenetelig (Jézus a jeruzsálemi Olajfák hegye helyett a sivatagban búcsúzik el követőitől).
Az amerikai kritikák többsége úgy véli, hogy a film elsőd­legesen a hívő közönség igényei szerint készült, akik érzelmi­leg amúgy is szorosan kötődnek az evangéliumi történethez. A filmnek nem is volt hagyományos marketingkampánya, a forgalmazók a keresztény vezetőik ajánlásaira bízták a művet. A stratégia, úgy tűnik, hogy működik: a beszámolók szerint az amerikai mozikban a nézők hangos ovációval és tapssal fogadták, amint a vásznon Jézus egyre-másra csodákat tesz. „Számukra – írja a Hollywood Reporter – nem jelentenek különösebb gondot az elmosódott, bosszantóan gyenge minőségű komputeranimációk, amelyek Jeruzsálemet vagy a vízen járó Jézust ábrázolják.”
A Fox stúdió okult a Passió körüli viharból, és több befolyásos zsidó vezetőnek, valamint csoportnak is előre bemutatta a filmet. Abraham Foxman, a Rágalmazás Elleni Liga (ADFL) elnöke elismerte, hogy a zsidók évszázadok óta „nem jönnek ki jól a keresztre feszítés történetéből”, és Mel Gibson Passiója csak tovább erősítette az „istengyilkosság” hagyományos antiszemita vádját. „Ezzel együtt – mondta Foxman – az Isten Fia az eddigi legérzékenyebb, gondos ábrázolása Jézus történetének, amit csak láttam. A producerek minden lehetségest megtettek, hogy az eseményeket történelmi, politikai és pszichológiai összefüggésekbe helyezzék.”

Yes we can

Minden Jézus-filmnek lehet haszna: még a nyíltan bibliaellenes Scorcese-féle Krisztus utolsó megkísértése is elindított egyes nézőket, hogy megkeressék a választ, ki volt az igazi Jézus. Biztos, hogy az Isten Fia is többekből vált ki hasonlóan pozitív hatást, különösen, hogy ez a film sokkal jobb szándékú módon ábrázolja Jézust. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a közel két és fél órás mű emlékezetes alkotás lenne. A film a tévéképernyőről a mozivászonra kerülve zavarba ejtően erőtlen, de ennél sokkal kiábrándítóbb, hogy ebben a moziban maga Jézus is csak egy jó szándékú, ámde kisstílű percember. A reality műfajból érkezett producer meg sem próbálta Jézust univerzális személyként ábrázolni. Számára a csodák, úgy tűnik, inkább ügyes bűvésztrükkök, amelyeknek csak a tanulatlan vidékiekre van hatása. Jézus aktualizált mondataiban pedig mulatságosan hatnak
a legutóbbi amerikai választási kampány szlogenjei: „Változást hozunk” – mondja Péternek, „Minden lehetséges” – biztatja anyját. Követői is csak annyit látnak benne, hogy „egy jobb világba vezet bennünket”. A katolikus közönségnek nyilván szívmelengető, hogy a napkeleti bölcsek „Szűz­­anyának” szólítják Máriát, aki egyébként is Jézus leghűségesebb tanítványaként jelenik meg, az ingadozó Pétert is ő vezeti vissza a Mesterhez, hogy az majd a mennybemenetel után felépítse az egyházat. A film egyik legfurcsább jelenete amúgy is Jézus búcsúja a tanítványoktól. Nincs sehol a bűnös város, Jeruzsálem (amelyről Jézus korábban nevetve mondja, hogy le fog omlani), hanem a sivatagban kapják meg a tanítványok a küldetést. „A mi Urunk kegyelme legyen mindnyájatokkal” – citálja a katolikus mise zárómondatát Jézus, „Ámen” – felelik kórusban a tanítványok, majd Péter szól nekik: „Gyerünk, vár a feladat.” Bár a Passióhoz képest ebben a filmben megjelenik Jézus mint zsidó férfi (igaz, külseje az európaizált Jézus-képnek felel meg), szinte semmi üzenete nincs a népe számára. A filmből úgy tűnik, nincs Izraelnek jövője, Jézusnak mit sem jelent Jeruzsálem, a pusztulásra ítélt város. Elutasítja, hogy Izrael királyává tegyék, mert ennek „nem így kell lenni”. Szemben állnak vele a rabbik, akik a Törvényt és az Ószövetség Istenét hirdetik. Egy zsinagógavezető megy el feljelenteni a főpaphoz Jézust. „Mit számít egy paraszt élete az Úr népének jövőjéért” – mondja Kajafás, aki Izrael Istenéhez imádkozik, és a Templomban áldozik, miközben a rómaiak végre­hajtják az ítéletet. „Egy hét és elfelejtik” – nyugtatja közben Pilátus a feleségét. Amit ebben a filmben látunk, azt talán jobb is. (Morvay Péter)
 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | [email protected] | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: [email protected]. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!