hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Csíki csuki
Egy székelyföldi sör kálváriája a román bíróságon

2017. 02. 10.
Betiltotta a marosvásárhelyi táblabíróság az Igazi Csíki Sör gyártását, és újra a Heinekennek kedvező döntést hozott, immár másodfokon, így az ítélet jogerős. A döntés óriási tiltakozási hullámot indított el mind a magyar, mind az erdélyi társadalomban, sörfogyasztók és nem fogyasztók körében egyaránt. Eddig több mint 25 ezren csatlakoztak az Igazi Csíki Sör megmaradásáért indított petícióhoz. Az aláírók a bíróság szerintük elfogult ítélete ellen tiltakoznak, illetve azt is támogatják, hogy a termék hungarikum legyen. „Kiállunk az Igazi Csíki Sör mellett” néven Facebook-csoport indult, amelyhez egyre többen csatlakoznak.

A marosvásárhelyi táblabíróság múlt pénteki ítéletében jogerősen betiltotta az Igazi Csíki Sör gyártását. Elrendelte, hogy a gyártó az ítélet jogerőre emelkedését követő 30 napon belül vonja vissza Igazi Csíki Sör néven árult termékét a piacról, és a visszavont terméket semmisítse meg. A gyártót a Heineken Románia perelte be, mert úgy vélte, hogy eltulajdonította a szellemi tulajdonát. A bíróság arra is kötelezte az Igazi Csíki Sör gyártóját, hogy harminc napon belül semmisítsen meg minden tárgyat és eszközt, vagyis az üzem nem termelhet, így az ott dolgozó 140 ember munkahelye is veszélybe került. Ezt a döntést annak ellenére hozta meg a román ítélőszék, hogy december 9-én az Európai Márkahivatal másodfokon is a székely gyártónak ítélte a márkát. Az uniós fórum határozatát a román bíróság ezzel a döntésével figyelmen kívül hagyta, ami felettébb furcsa egy ilyen esetben – mondja az ügyet összefoglalva Ferenczi Zsolt háromszéki újságíró.

Évek óta húzódó konfliktus

A kézműves csíki sör (felerészben egyébként a Heinekenhez hasonlóan holland tulajdonú) gyártója már több ízben került összeütközésbe a fogyasztóvédelemmel reklámjai és nyereményjátéka miatt, emlékeztet az újságíró. Ilyen eset volt az elhíresült medvés reklám, amelyet tavaly májusban tiltatott be a Kovászna megyei fogyasztóvédelem. Akkor az Igazi Csíki Sör gyártója kizárólag magyarul reklámozta termékeit, amiért a fogyasztóvédelem 5000 lejes bírságot szabott ki, illetve elrendelte a magyar nyelvű hirdetések „azonnali leállítását” addig, amíg a cég nem igazodik az érvényben lévő szabályozásokhoz, vagyis ezentúl két nyelven, románul és magyarul reklámozza söreit. Az Igazi Csíki Sör már jó ideje megvetette a lábát a romániai sörpiacon a magyar felirat ellenére: a terméket Székelyföldön kívüli megyékben is sikerrel forgalmazzák. Olyan boltokban, ahol nem tudnak magyarul, a fonetikus fordítást alkalmazzák: „Chichișor”, ami románul „Kikisornak” olvasandó, így ott Kikisor név alatt keresik a fogyasztók – mondja Ferenczi Zsolt lapunknak a román sörpiac és a csíki sör kapcsolatáról.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!