hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Örökéletű szépségmítosz

2005. 09. 06.
Egy nemrég napvilágot látott felmérés szerint a munkaerőpiacon történő elhelyezkedésben némi előnyre tesznek szert azok, akik szép külsővel, formás alakkal rendelkeznek. Az állásinterjúk során jobb benyomást keltenek a magas, túlsúllyal nem vagy alig rendelkező férfiak, illetve a szép arcú, karcsú hölgyek. Sőt: a vezetői beosztás elnyerésénél a testmagasság számít a legjobban a külső adottságokat tekintve. Egy amerikai felmérés pedig azt mutatta ki, hogy a hétköznapi élet legegyszer?bb színterén, a "shoppingolás" alkalmával is előnyt élveznek a karcsú vásárlók, ugyanis velük udvariasabban bánnak az eladók, mint túlsúlyos polgártársaikkal.

Szomorú statisztikák, sóhajtoznak a társadalomkutatók, azonban a szépség ilyen fokú felmagasztalása nem új jelenség. Az esztétikum, az emberi külső és szépség istenítése már az antik kultúrákban is rendkívül jellemző volt, s a képábrázolás eszközei, a nyomtatott és elektronikus médiumok ma is az esztétikus és erotikus emberi figurákat emelik mércévé. 

Gregor Anikó szociológus azt tanulmányozta, hogy milyen eszközökkel igyekszik hatni a média a gyerekek gondolkodására, különös tekintettel a nőiességről alkotott képükre. Arra figyelt fel, hogy egy óvodáskorú gyerekeknek készült újság meséjében a hercegkislány valamennyi pozitív tulajdonsága a szépséggel köthető össze, és más mesékben is a női főszereplő szépségének erejével győzi le a rosszat, bájai segítségével menekül meg minden bajból. Azt sugallva ezzel csemetéinknek, hogy kizárólag a szépség tesz képessé a célok elérésére, ráadásul gyakran ezt az üzenetet erősíti a női magazinokat utánzó szülő. Ezzel szemben multinacionális cégek menedzsereinek elmondása alapján az állás betöltésénél a jó benyomást nem a jelentkező pofija jelenti, hanem ezt elsősorban az illető végzettsége, szakmai tapasztalata, rátermettsége adja. És persze a külső is, ami inkább a megfelelő hivatali öltözködést, ápoltságot, udvarias modort és összeszedett beszédet jelenti. Egy esetleges előléptetésnél pedig még ezek is háttérbe szorulnak. Ekkor már csak az számít, hogy a cégnél addig mit tett le az illető az asztalra, jól oldotta-e meg a rábízott feladatokat, lojális-e a vezetéshez stb. 

Több évtizedes, harmonikus párkapcsolatban élő emberek körében is végeztek számtalan felmérést arra a kérdésre keresve a választ a tudomány eszközeivel, hogy mi lehet a tartós és boldog párkapcsolat alapja. A felmérések eredményei szerint a hosszan tartó, harmonikus kapcsolatok elsősorban az azonos világnézeten és az azonos értékrenden alapszanak. Ezeket követték olyan jellemvonások, mint például a megbízhatóság és a lojalitás. A közös hobbi és a külső adottságok a szociológusok meglepetésére is a leghátsó helyre szorultak.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!