hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Kísértetjárat Ciprusról
Két és fél óra a halálig

2005. 08. 23.
A múlt heti horvátországi kisrepülőgép-katasztrófákat követően két utasszállító gép szenvedett szerencsétlenséget. Vasárnap délelőtt a Helios Airways Boeing 737-es gépe Athéntől negyven kilométerre zuhant le, kedden pedig a kolumbiai West Caribbean légitársaság MD-80-as típusú gépe zuhant le Venezuelában, Caracastól 836 kilométerre. Az első feltételezések szerint a ciprusi gép tragédiáját az elszökő oxigén, a kolumbiai gép tragédiáját pedig a hajtóm? leállása okozta. 



Szakértők a becsapódás színhelyén. A pusztulás képei Fotó: Reuters

A Helios Airways ZU522-es számú járata vasárnap reggel kilenc órakor szállt fel Larnakából hatfőnyi legénységgel és 115 utassal a fedélzetén. Nem sokkal a felszállást követően a pilóta jelezte, hogy gond van a légkondicionáló berendezéssel. A gép 9 óra 37 perckor lépett be a görög légtérbe, a görög légiirányítás azonban nem tudott kapcsolatot teremteni a géppel, ezt követően 10 óra 30 perckor riadóztatták a légierőt. 10 óra 55 perckor a légierő két F-16-osa elindult az utasszállító befogására. A két vadászgép 11 óra 20 perckor érte utol a Boeing 737-est, majd 43 percen keresztül kísérte, egészen annak becsapódásáig. A vadászpilóták beszámolója szerint a pilótafülkében két ember bajlódott
a gép kezelőszerveivel, miközben a másodpilóta eszméletlenül feküdt az ülésén. Az F-16-osok pilótái által készített videofilmek alapján sikerült meghatározni a kabinban tartózkodók személyazonosságát: ezek alapján a másodpilóta Pambosz Haralambosz mellett, Andreasz Prodromu és Harisz Haralambusz utaskísérők tartózkodtak a pilótafülkében. Prodromu mellesleg pilóta képesítéssel is rendelkezett, de mivel pilótaként nem tudott elhelyezkedni, ezért légiutaskísérőként dolgozott a társaságnál. Pambosz Haralambosz másodpilóta fia egy televízióadónak úgy nyilatkozott, hogy apja naplót vezetett az útjairól, amelyről azt mondta, ha nyilvánosságra kerülne, akkor a légitársaságot megszüntetnék. A légitársaságnak már korábban is voltak hasonló gondjai: tavaly decemberben, ugyanezen a gépen, amely akkor Varsóból Ciprusra tartott, kinyílt egy ajtó, aminek következtében a levegő kiszökött a gépből, az utasok légzési nehézségekkel küzdöttek. A gép lezuhanását követően számos találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy mi is okozhatta a tragédiát. A legelső verzió szerint az utasok a nagy magasságban megfagytak és a becsapódás pillanatában már halottak voltak. Ezt a verziót erősítette az az sms, amelyről az egyik áldozat unokaöccse az egyik görög televíziós társaságnak beszámolt. A férfi szerint a gépen utazó unokaöccse azt írta neki, hogy fáznak és meg fognak halni. A férfi később beismerte, hogy hazudott, tettéért fél év börtönre ítélték. Az eddig elvégzett boncolásokból azt állapították meg, hogy az utasok nem a hideg, hanem az ütközés következtében vesztették életüket. 

Az ellentmondásokat tartalmazó információk ellenére a görög hatóságok mindeddig kizárták a terror lehetőségét, azt azonban beismerték, hogy az F-16-osok lelőtték volna a gépet, hogyha lakott területek felé vette volna az irányt. 

Létfeltételek a légtérben

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!