Ázsiai illegális bevándorlók egy brit hadihajó fedélzetén. Lebuktak, de túlélték
Fotó: Reuters
Az angol hatóságok becslése szerint 1999-ben hetente 250 illegális bevándorló
érkezett az országba. Az Angliába illegálisan bevándorlók közül többen
állampolgárságot kérnek, s hivatalos engedéllyel le is telepednek. Mások –
különösen a kínaiak – soha nem jelentkeznek a hatóságoknál, hanem elindulnak
London éttermeinek konyhái felé.
Sok kínai bevándorló számára az utazás Kína Fujian tartományában veszi kezdetét,
ahol a szervezők, a "kígyófejűek" pénz ellenében kiállítják a papírokat, és
megszerzik a szükséges jegyeket. A kígyófejűek akár harmincezer angol fontot is
elkérnek egy személy szállításáért. Ezt az összeget a bevándorlók később
édességboltokban, éttermekben és nyilvánosházakban való munkával keresik meg.
A leggyakoribb útvonal a szibériai vasút, a bevándorlók így jutnak el
Lengyelországba vagy Csehországba. A nyitott európai határok kedveznek a
csempészeknek, akik az "árut" olyan városokba juttatják, ahonnan újabb
ügynökök továbbítják őket, nagyrészt Spanyolországba vagy Angliába.
A bevándorlókat gyakran virágot vagy gyümölcsöt szállító teherautókba rejtik,
és így játsszák ki a hatóságok által használt detektorokat. A napi több száz
kamiont ugyanis képtelenség lenne mind kipakoltatni, a gázdetektorokat használó
ellenőrök pedig gyakran tévednek, amikor a gyümölcs- és virágillatot összekeverik
az emberi szagokkal.
A konténerekben a bevándorlóknak gyakran szoros helyen, teljes sötétségben, élelem
és ital nélkül kell várakozniuk hosszú órákig – Európából Doverbe a hajóút
4-5 óra is lehet. Ha a bevándorlók azt megelőzően szállnak fel a "járatra",
hogy az a konténerparkba érkezne, akár három napig is várniuk kell. Miután
megérkeznek Angliába, a bevándorlók dönthetnek arról, azonnal feladják-e magukat,
vagy megvárják, hogy a kamion az országban megálljon valahol, és ekkor ugranak le a
járműről. Ha sikerül észrevétlenül az országba jutniuk, beolvadnak Anglia
nyolcvanezres kínai lakosságába, és igyekeznek kifizetni a "kígyófejűeket",
akik ha kell, erőszakkal is behajtják a pénzt.
Nem a doveri eset volt az első, amikor tragédiába torkollott a csempészet. 220
illegális bevándorlót szállított az a hajó, amelyik március végén tűnt el,
röviddel azt követően, hogy Jáva szigetét elhagyta. Az indonéz hajó a
Közel-Keletről csempészett embereket az Indiai-óceánon elhelyezkedő, ausztrál
fennhatóság alatt álló Karácsony-szigetre, amely közkedvelt célpontja az
embercsempészeknek. Philip Ruddock ausztrál bevándorlási miniszter szerint Ausztrália
közelében egy sor hasonló tragédia történt az utóbbi időben a mindenre elszánt
illegális bevándorlókkal, akik a szabadság reményében gyakran lélekvesztőkön
vágnak neki a tengernek. Az illegális bevándorlási hullám növekedését jelzi, hogy
míg 1998-ban kétszáz Ausztráliának tartó illegális bevándorlót fogtak el, 1999
második felében több mint kétezret.
A görög Szociális Minisztérium adatai szerint 1999-ben száz Nyugat-Európába
igyekező illegális bevándorló fulladt a tengerbe Görögország partjainál.
Közölük a legutóbbi áldozat az a 11 iraki kurd felnőtt és gyermek, akiknek a
hajója sziklának csapódott Kósz szigete közelében.
A texasi-mexikói határon évente mintegy 330 illegális bevándorló veszti életét –
állítja a Houstoni Egyetem Bevándorláskutató Központjának elemzése. Nagy
részüket hivatalosan nem is jegyzik fel, a nyilvántartásba felvett halottaknak pedig a
felét soha nem azonosítják. A múlt hét végén két Dominikai Köztársaságból
származó férfi rejtőzött el egy dán repülőgép keréktartó egységében, ingyen
út reményében. Két nappal később holtan találtak rájuk – a fagypont alatti
hőmérséklet végzett velük.
Lélekvesztőn Amerikába