hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hátrébb a drónokkal!
A drónozás hazai szabályairól

Az elmúlt időszakban Magyarországon is egyre népszerűbbé váltak a pilóta nélküli, távolról vezérelhető, a köznyelvben pontatlanul drónnak nevezett légi járművek. Ezeket eredetileg hadászati célokra szánták, ugyanis a jól felszerelt eszköz biztosítja, hogy a legkevesebb emberáldozattal hajthassanak végre egy-egy veszélyes műveletet. Könnyű kezelhetőségének és sokféle előnyének köszönhetően a hétköznapi életben felmerülő feladatokra is egyre szívesebben alkalmazzák. Sőt, rohamosan nő azon vállalkozások száma, amelyek felismerték a légtérben szálló eszköz nyújtotta előnyöket (például házhoz szállítás, mezőgazdaság, eseményközvetítés), ebből fakadóan számíthatunk rá, hogy a jövőben egyre több drón fog a fejünk felett repkedni.

Február 3-án egy szingapúri férfi a Szabadság híd felett légi felvételt készített, azonban a vezérlő és a drón közötti kapcsolat megszakadása miatt elvesztette irányítását az eszközön, így a szárnyas lezuhant egy közlekedő autóra, betörve annak szélvédőjét. A 23 éves férfi ellen eljárást indítottak. Az eset kapcsán joggal merül fel a kérdés, hogy milyen feltételekkel lehet drónt használni?

A jelenleg érvényben levő légügyi szabályozások értelmében minden repítés előtt légtérhasználati kérelmet szükséges benyújtani a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályához, ahol engedélyezik a légi játékot. Az eseti légtérhasználati hozzájárulás legfeljebb 30 napra igényelhető. A szabályt betartva igencsak nehezen lehet élvezni a drónreptetésben rejlő örömöket, hiszen az adminisztrációs tevékenységek és az engedély beszerzése miatt 30 napra előre kell megtervezni a programot. Ez azonban sok esetben nem megvalósítható – akár egy sürgős megrendelés miatt –, így igen gyakran elmarad az engedélyeztetés. Az érvényes légtérhasználati engedély ellenőrzése szinte lehetetlen, hiszen a drónt távolról vezérlő pilóta akár több száz méterre is lehet eszközétől, így nehezen fellelhető a kiléte.

Ezeket a problémákat hivatott orvosolni, és a nyitott kérdéseket szabályozza a várakozások szerint idén július 1-jén hatályba lépő, pilóta nélküli légi járművekről szóló, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kibocsátott rendelet. Ennek értelmében kiváltható lesz a légtérhasználati engedély megszerzése, akár kevesebb idő alatt, könnyített eljárás keretében. Az új jogszabályban várhatóan azt is meg fogják határozni, hogy érvényes felelősségbiztosítással rendelkezzenek az üzemeltetők – jelenleg „csak” kiemelten ajánlott a szárnyas biztosítása.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetéssel vagy belépéssel tudja elérni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!