hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Konditerem a táskádban

2014. 12. 01.
Végre minden embernek lehetősége nyílik arra, hogy saját konditerme legyen, és önmaga legyen a súlyzó. A portable gym, azaz hordozható konditerem becenévre hallgató TRX egyre nagyobb népszerűségnek örvend hazánkban. A csupán 70 dkg-os eszköz segítségével bármikor és szinte bárhol edzhetünk, ha a kedvünk úgy tartja!

A Total body Resistance Exercise-t (teljes testtel végzett ellenállásos edzés) Randy Hetrick, az amerikai elitalakulat haditengerész-gyalogosainak vezetője fejlesztette ki. Az inspirációt az adta számára, hogy a repülőgép-anyahajókon, tenger­alattjárókon szolgáló csapatokkal nem tudták csúcsformában tartani magukat, hiszen a helyhiány miatt nem voltak megfelelően felszerelt konditermek. Ezt a problémát Randy először egy jiu jitsu öv és egy ejtőernyős heveder összekötésével próbálta megoldani. Az ajtóra akasztották, és elkezdtek különböző húzógyakorlatokat végezni rajta. A kényelmes fogás miatt fogantyút, a lábak beakasztásához pedig lábkengyelt szereltek fel rá. Ezzel egyre több gyakorlat elvégzésére nyílt lehetőség, s lassan kifejlesztették a suspension traininget, amit mi felfüggesztéses edzésnek hívunk. Abban originális eszköz ez a tornászgyűrűvel ellentétben, hogy egy ponton van felfüggesztve, így bárhol lehetőségünk nyílik a használatára. Akár egy fa törzsére, villanyoszlopra, ajtófélfára, tehát bármely függőleges stabil helyre felakasztható, és a pluszsúlyokról sem kell gondoskodnunk, hiszen a saját testsúlyunkkal dolgozhatunk.

A suspension training módszere az, hogy valamely végtag a földön van, ezáltal a test egy bizonyos dőlésszöget zár be a talajjal, az intenzitást pedig ennek a szögnek a változtatása szabályozza. Egy súlyfelesleggel érkező érdeklődőnek sem kell félnie, hogy a saját súlya túl nehéz lesz, hisz a talajjal bezárt szög könnyen változtatható, így a nehézségi szint is csökkenthető. Ebben az állapotban a testet úgy kell elképzelni, mint egy hidat, aminél a legnagyobb erő középre hat. Ezek a mi core izmaink, ahonnan az erőnket generáljuk. Ezért aztán a TRX-re all the time kifejezéssel is szoktak utalni, hiszen mindig megdolgoztatja a törzsizmokat, így tehát a legnagyobb előnye a funkcionális törzserő-fejlesztés (helyes technika alkalmazásával).

A TRX hamar vált a funkcionális tréning egyik vezető irányzatává. Futótűzként terjedt az újszerű edzésmód, s mára már kevés olyan élsportoló maradt az USA-ban, aki ne ismerné. Használja például Michael Phelps többszörös olimpiai úszóbajnok, de említhetnénk számos amerikai futballjátékost vagy kosárlabda-játékost is. Olyan csapatokról is köztudott a TRX és a Rip Trainer (ez a TRX egy másik fejlesztése, ami aszimmetrikus terhelést ad a felhasználónak) használata, mint a Liverpool vagy a Manchester City.

Tovább olvasná? Hetilap tartalmainkat előfizetést követően belépéssel eléri.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!